Manualer

Beteende 2 Generell Kunder och Fordon

Här beskriver vi vad som finns under systeminställningar. Här finner du många praktiska och tidsbesparande inställningsmöjligheter som gör att du kan anpassa Winassist för dina behov. 

Generella inställningar innebär ändringar på alla klienter/användare och Lokala inställningar innebär förändringar på den aktuella klienten/användaren. 

 

System  Parametrar  Arbetssätt  Generella inställningar → Beteende 2

 

Kunder

Standard kundnummer

Varje ny arbetsorder som hämtas fram i funktionen Försäljning får automatiskt detta kundnummer ifyllt. Skapa ett kundnummer t ex 9999 i kundregistret och skriv kontantkund i fältet namn. Du kan skriv in kundens namn manuellt på arbetsordern.

Har du mycket kontantförsäljning av t ex av reservdelar är det praktiskt att göra på detta sätt.

Strökund nummer

Detta kundnummer avser tillfälliga faktureringskunder som du inte vill lägga upp i kundregistret. När du använder detta kundnummer kan du fritt registrera kunden namn samt adress i orderhuvudet, för att därefter kunna fakturera.

Automatisk kundnummerserie

Om du vill att WinAssist automatiskt ska föreslå nästa lediga kundnummer från en kundnummerserie. Klicka på ned-pilen och markera ”Ja”. Klicka sedan på den lilla knappen till höger om ”Ja”, en dialogruta visas, och fyll i ”Nästa kundnr”.

Använd Orgnr/Personnr som Kundnr

Om du vill att WinAssist automatiskt ska föreslå organisations nr eller personnr som kund nr. De fyra sista siffrorna blir per automatik även anonymiserade pga GDPR. Har du en kund med flera fordon så kommer samma kund nr kunna väljas in så att all ev statistik uppkommer på samma kund nr och att du slipper flertal kund nr till samma kund.

Använd miljöavgift arbete som standard

Förbrukningsmateriel som debiteras med en % sats på det totala beloppet som registrerats som arbete på en ao.

Använd miljöavgift kostnadstak som standard

Om du vill att systemet ska lägga in detta per automatik vid varje nytt kundupplägg.

Använd förbrukmtrl kostnadstak som standard

Om du vill att systemet ska lägga in detta per automatik vid varje nytt kundupplägg.

Använd påslag på kund som standard

Detta påslag avser reservdelar. Innebär att alla nya kunder som du lägger upp automatiskt får ett påslag.

Påslagets storlek ställs in under System Parametrar Rabatter/Påslag Påslag.

Ge kundkredit som standard

I WinAssist är standardinställningen att alla kunder är kontantkunder när en ny kund skapas. Här kan du ändra så att alla kunder föreslås som kreditkund som standardvärde.

Obligatorisk Kundkategori

När du lägger upp ny kund så är det tvingande att fylla i kundkategori.

Varning vid xxx% av kreditgräns

Systemet kan varna dig om en kund ligger nära sin kreditgräns. När du lägger upp en arbetsorder och använder ett kundnummer, kollar systemet hur stor kundens aktuella skuld är för närvarande. Överstiger beloppet t ex 80% av kreditgränsen kommer en varning upp på skärmen. Det är alltid lättare att reda ut hur betalningen skall ske innan arbetet är utfört.

Stoppa fakturering vid överskriden kreditgräns

Varnar om du försöker fakturera en kund som har klivit över sin kreditgräns.

Stilleståndsintyg på nya kunder som standard

Om du vill att detta ska kunna gå att få ut på alla kunder i framtiden utan att göra en handpåläggning på specifika kunder i efterhand.

Använd kreditkontroll vid ny order

Med denna funktion aktiverad kontrollerar systemet om kunden har några obetalda fakturor när du anger kundens kundnummer på en ny arbetsorder. Information om kundens ev. skulder visas i ett fönster enligt nedan.

Kundnr som skall undantas kreditkontroll vid ny order

Om du har kreditkontroll aktiverad kan det finnas behov av att undanta något eller några kundnummer från kontrollen. Klicka på Ny och fyll i de kundnummer som ska undantas i inmatningsfönstret.

Prioriteringsordning för Telefon på Faktura/Ao

Om du vill ändra ordningen hur kundens olika kontakt nr kommer ut på faktura/ao.

 

Fordon

Obligatorisk timdebitering

Här lägger du till så att frågan kommer upp vid varje nytt kundupplägg. Timdebiteringar kan du lägga in under Paket/Tidverk  Timdebiteringar.

Obligatorisk fordonskategori

Här lägger du till så att frågan kommer upp vid varje nytt kundupplägg. Fordonskategorier kan du lägga in under System Parametrar Arbetssätt  Specialinställningar.

Tillbaka
Tillbaka till manualer