Manualer

E-post inställningar G-mail

Här beskrivs hur du gör inställningar för att kunna skicka e-post genom systemet med G-mail pga att Microsoft har tagit bort funktionen “Tillåt mindre säkra appar”.  

Detta är en lokal inställning och behöver ställas in på varje klient. Skickar du påminnelser och krav via kundreskontra måste e-post inställningarna även göras i kundreskontran. Innan du börjar lägga in inställningarna behöver du veta ditt användarnamn och login på din mail. Kommer du inte ihåg det eller har du inte den informationen, kontrollera med någon i din verksamhet exempelvis IT ansvarig och i sista hand kan du behöva kontakta din mailleverantör för att få din information igen. 

  1. Logga in på Google (https://myaccount.google.com) 
  2. Gå till fliken Säkerhet och scrolla ned till Tvåstegsverifiering 
  3. Aktivera Tvåstegsverifieringen tillsammans med din mobila enhet (detta låser upp funktionen APP lösenord) 
  4. Klicka på APP lösenordGenerera ditt lösenord, besvara valen App = E-post och Anv app = Windows Dator 
  5. Nu uppkommer ditt genererade lösenord (skall innehålla 16 tecken) 
  6. Kopiera över till Winassist, se nedan inställning 

  

Här beskrivs hur du lägger till e-post inställningar och signatur i verkstads-/ fordonssystemet. 

  1. Gå till Arkiv → Skicka E-post
  2. Klicka på E-post inställningar
  3. Mata in inställningarna, se mer ingående beskrivning i informationsrutan nedan
  4. Bocka i inställningen Använd signatur och skriv in din signatur. Din signatur kommer att inkluderas i alla mail skickade via systemet
  5. Klicka på Spara

 

Här beskrivs hur du lägger in e-post inställningar och signatur i kundreskontran. 

  1. Gå till Ekonomi → Kundreskontra → System → Inställningar → Kontoutdrag/E-post
  2. Mata in inställningarna, se mer ingående beskrivning i informationsrutan nedan
  3. Bocka i inställningen Använd förvalt meddelande om du vill använda ett standard meddelanden på mail från kundreskontra 
  4. Bocka i inställningen Använd signatur och skriv in din signatur
  5. Klicka på Spara

 

Här lägger vi det vanligaste exempel på hur inställningarna kan se ut på Gmail. 

  

SMTP server:                                smtp.gmail.com 

Avsändare namn:                        (Här brukar företagsnamnet anges) 

Avsändare e-post:                       (Här anger du din e-post adress) 

Kontonamn:                                 (Brukar vara samma som ovan) 

Lösenord:                                      (Ange ditt lösenord) 

Port:                                                465 eller 587

Använd SSL:                                   √                                                                                    

Kräver serverautentisering:         √                                                                                      

Använd EHLO:                               √                                                                                    

SSL inställning:                              Automatisk 

 

Skulle det trots inställningarna ovan inte fungera att skicka e-post. Bocka ur någon av bockarna och prova en gång till, detta kan bero på att du har andra inställningar gällande SSL, Autentisering eller EHLO på just din dator. 

OBS! Om du har remote eller fjärrmiljö tänk på att förändringen måste göras där. 

Har du ett annat konto än ovan två exempel kan du googla fram port m.m. genom att skriva e-post leverantörens namn och sedan SMTP. Observera att det är utgående SMTP serverport du ska leta efter. 

 

Läs mer E-post inställningar

Sökord: Epost, epostinställningar, email, e-mail 

 

 

 

 

 

Tillbaka
Tillbaka till manualer