Manualer

Skapa serviceavtal

Systemet stödjer fyra möjliga typer av serviceavtal. Oavsett vilken typ av avtal som är aktuellt för ert företag så fungerar uppläggningen och uppföljningen på samma sätt för samtliga. Oavsett om det är ett manuellt, löpande eller löpande finansbolags avtal som ska skapas då fungerar uppläggning på samma sätt. Enda skillnaden är i vilken flik avtalet skapas ifrån. Nedan beskrivs vad de olika typerna är och sedan hur ni skapar ett nytt avtal i systemet.

Manuella avtal/Engångsbelopp

Första fliken i serviceavtalen är Engångsbelopp. Serviceavtal som är upplagda som engångsbelopp är antingen manuellt inlagda, t.ex. vid en uppstart av avtalsmodulen, eller så är de fakturerade via fordonssystemet.

Löpande serviceavtal

Andra fliken är Löpande serviceavtal. Dessa avtal faktureras månadsvis eller kvartalsvis. Avtalet säljs då via verkstaden och inte via fordonssystemet. Läs om hur serviceavtalen debiteras under rubriken ”Avtalsfaktureringen”.

Löpande serviceavtal via finansbolag

Tredje fliken är Löpande serviceavtal via finansbolag. Dessa fungerar på liknande sätt som Löpande serviceavtal, med skillnaden att ingen faktura skapas från systemet. Istället betalar finansbolaget in ett belopp månadsvis eller kvartalsvis till dess att avtalet är klart. Eftersom dessa inbetalningar sker externt så måste avtalet fyllas på med inbetalningarna manuellt. Läs mer Registrera inbetalningar på löpande serviceavtal via finansbolag

  1. Gå till Avtal → Serviceavtal.
  2. Klicka på knappen Nytt avtalMånad eller Kvartal.
  3. Ange Belopp inkl moms samt serviceavtalets första och sista dag.
  4. Välj Servicetyp.
  5. Ange Regnr, Kundnr, Max km, Antal service och Referens.
  6. Klicka på Spara.

Du kan se att avtalet är manuellt då det saknar vagnkortsnr och fakturanr. Under knappen Info visas information om avtalet, ägaren och fordonet. Under fliken utnyttjat går att läsa vilka fakturor som debiterats avtalet.

 

Tillåt övertrassering är en spärr som kontrollerar om kostnaden för serviceavtalet överstiger värdet på avtalet. Tillåts inte övertrassering så kan inte kundmottagaren fakturera serviceavtalet internt om den överstiger.
På avtal som är upplagda manuellt kan allt på avtalet redigeras förutom vilket regnr avtalet avser. Avtal som är debiterade via fordonssystemet kan endast redigera servicetyp, max km, antal service. 
Under knappen Info visas information om avtalet, ägaren och fordonet. Under fliken utnyttjat går det att läsa vilka internfakturor som belastat avtalet. Är det ett löpande avtal visas även alla fakturor till kund. 
I samtliga flikar så visas endast de aktiva avtalen. Genom att klicka på knappen Visa avslutade visas istället de avtal som är stängda. När de avslutade avtalen visas så byter knappen namn till Visa aktiva avtal. 


Läs mer
Avsluta avtal

Tillbaka
Tillbaka till manualer