Manualer

Servicebox Citroën/Peugeot

Konfigurera/kontrollera inställningar i din webbläsare

Internetalternativ → Säkerhet → Platser → Lägg till Citroën/Peugeot sida → Anpassad nivå (betrodda platser) → Anslut till datakällor över domäner, Aktivera.

Gör inställningar

  1. Logga in på generalagentens webbsida med administratörsrättigheter. (Hör med din data-ansvarige eller IT-avdelningen hos generalagenten)
  2. Gå till Administration → Mitt säljställe
  3. I vänster kolumn välj Mina parametrar Citroën Service
  4. Gör inställningarna
  • TYPE_DM till värdet ”Winassist”
  • IP_DMS till IP-adressen, eller datornamnet för datorn där Winassist Module Manager är startad.
  • PORT_DMS till värdet ”8080”
  • DMS_INTERFACE till värdet ”JA”
  • CA_639 till värdet ”JA”
  • CA_933 kan vara blank
  • CA_1371 kan vara blank
  1. Välj Spara

 

Initiera om mitt DMS-gränssnitt

För att dessa inställningar skall träda i kraft

  1. Gå till Administration → Varukorg
  2. Klicka på Varukorg/kundvagn ute till höger
  3. Längs ned klicka på länken Visa uppgifter om mitt säljställe
  4. Klicka på Framkalla uppdatering av informationerna
  5. Klicka på Initiera om mitt DMS-gränssnitt

Version av gränssnittet mellen ServiceBox och Winassist

Rubriken DMS visar vilken version av gränssnitt som Winassist kommunicerar mot

 

Här beskrivs arbetssättet i Winassist.

  1. Skapa en arbetsorder på ett fordon
  2. Klicka på Citroën/Peugeot ikonen → Öppna order i Servicebox
  3. Tryck Ok på frågan Gå till serviceBox Citroën/Peugeot
  4. På sidan Administration i Citroën/Peugeot portalen klicka på Hämta kunden från DMS

Servicebox hämtar nu in uppgifter om kundens fordon och ev. uppgifter om garanti och kampanjer

 

Skapa en varukorg med artiklar och arbetsoperationer.

Nästa steg är att bygga upp Varukorgen med delar/arbeten ni vill kunna importera till Winassist, exempelvis en service.

  1. Gå till Dokumentation → Teknisk dokumentation
  2. Välj Servicescheman
  3. Ange sökvillkor, Användarvillkor, Fordonets ålder, Körsträcka och klicka på Sök
  4. Klicka på raderna i urvalet
  5. Markera de reservdelar och arbetspositioner som ska ingå
  6. Klicka på Lägg till, längst ner på sidan
  7. Serviceprotokollet uppkommer, skriv ut och stäng fönster
  8. Klicka på varukorg/kundvagn till höger
  9. Markera de rader som skall flyttas vidare i processen. Klicka på pilen ↓ för att markera alla rader tillhörande det arbetsmomentet
  10. Hämta in saldo och pris från Winassist, klicka på symbolen för prissättning. (Varukorg med förstoringsglas)
  11. Bocka i Kundgodkännande, på de moment som ska användas (om det inte markeras går inte arbetsmomentet vidare) 
  12. Klicka på Överför kundärende till DMS
  13. Valda arbeten visas i en samanställning, klicka på För över
  14. Gå tillbaka till Winassist och den aktuella ordern
  15. Klicka på Citroën/Peugeot ikonen  Hämta information från Servicebox 

Innehållet i varukorgen importeras nu in till arbetsordern

 

 KW Bruun har paket som är ekonomi klassade och har ett så kallat Sverige-pris. Dessa priser kommer vid Import att justeras per automatik på ao.

 

Hämta ytterligare arbete och reservdelar från ett pågående ärende i Servicebox

  1. Aktivera arbetsorder i Winassist
  2. Klicka på Citroën ikonen → Öppna order i Servicebox
  3. Tryck Ok på frågan Gå till serviceBox Citroën/Peugeot
  4. Citroen/Peugeot Service känner av att ett ärende är skapat tidigare, klicka på Sammanför med ärende ….
  5. Gå till Dokumentation → Teknisk dokumentation
  6. Välj exempelvis reservdelar som Koppling och Växellåda
  7. Klicka på raderna i urvalet
  8. Markera en reservdelar och klicka på symbolen för tid
  9. Markera tid och stäng de öppna fönstren
  10. Klicka på varukorg/kundvagn till höger
  11. För att klassificerade ditt urval klicka på Arbetsorder. (Dokument med skiftnyckel)
  12. Klicka på knappen Lägg till och döp operationen till ett egenvalt namn. Nu skapas en Arbetsmapp, som vi kan flytta de arbetsmoment och reservdelar till, som ligger under Ska klassisficeras
  13. För att klassificera gå till Specifikation av arbeten (Varukorg med pil)
  14. Bocka i alla rader som ska klassificeras
  15. I scroll listan i höger hörn välj den skapade mappen. Nu flyttas allt till mappen
  16. För att föra över till Winassist klicka på Överför kundärende till DMS. (Dokumentmapp med pil)
  17. Bocka i Kundens samtycke / Ska överföras (om det inte markeras går inte arbetsmomentet vidare)
  18. Klicka på För över
  19. Gå tillbaka till Winassist och den aktuella ordern
  20. Klicka på Citroën/Peugeot ikonen → Laser import

 

Under parametrar i servicebox kan du korrigera artikelnummer/detaljnummer så att de matchar de du har i Winassist 

  1. Gå till Mitt säljställe under Administration
  2. Välj Tillämpningsprogram, snabbräkningar och servicescheman
  3. I listan över Specifika delar välj artikel som ska ändras detaljnummer på och pila över
  4. Skriv in detaljnummret ni har i Winassist i kolumnen Lokal ref
  5. Klicka på Spara
Tillbaka
Tillbaka till manualer