Manualer

Administrations avgift

Här beskrivs hur du lägger in inställningar i systemet för administrativ avgift på nya order.

Inställning

  1. Gå till System → Inställningar → Generella, och fliken Regler, fakturor och funktion.
  2. Under rubriken Administrationsavgift nya order bockar du i inställningen.
  3. Klicka på knappen Lägg till avg.
  4. Ange den Kategori av fordon som ska innefattas av inställningen och Belopp.
  5. Klicka på Spara.

Kontomall

  1. Gå till System → Redigera Register, Konton → Kontomallar.
  2. Ange nu samma Kategori som tidigare och klicka på Ny rad.
  3. Ange Utfall ADM.AVGIFT och sök in eller ange konto.
  4. Du kan ange en Beskrivning som förtydligar att raden är inkl moms. Ex Adm.avgift inkl moms
  5. Klicka på Spara.

OBS! Adm.avg är momsbelagda så uppsättningen/konteringen skall ha samma konto på både VMB och FM. 

Vill du lägga till Textmallar istället på försäljningar av ex VMB fordon för att förtydliga att adm.avgift raden är momsbelagd. Läs mer Skapa mallar för Textrad

Tillbaka
Tillbaka till manualer