Manualer

KPI Rapport

Här beskrivs hur du sätter upp en KPI rapport (Key Performance Indicator-rapport). 

Rapporten tar fram en sammanställning av viktiga nyckeltal och är en viktig del av företagets styrningsprocess. Syftet med en KPI-rapport är att ge insikt och mäta hur väl organisationen uppnår sina mål i dess framgång och framsteg och identifiera, utvärdera eventuella områden där förbättringar behövs. Genom att regelbundet övervaka och analysera KPI:er kan organisationen fatta informerade beslut, justera sin strategi och vidta åtgärder för att förbättra prestandan och resultatet. 

Uppsättning Rapport 

  1. I huvudmenyn gå till Försäljning – KPI Rapport 
  2. Klicka på Ny rapport 
  3. Namnge din rapport under Benämning 
  4. Klicka på Ny Grupp och sedan på Nytt nyckeltal 
  5. Bocka i Nyckeltal efter behov och klicka på Välj när du är klar 
  6. Klicka sedan på Spara 

Du kan nu direkt gå till inställningar genom att dubbelklicka på knappen med rödmarkerat datum eller följ flödet nedan. 

Inställning Rapport 

  1. I huvudmenyn gå till Försäljning – KPI Rapport 
  2. I scroll listan markerar du din rapport och klickar på Välj rapport 
  3. Dubbelklicka på knappen med rödmarkerat datum 
  4. Nu sätter du upp efter behov under flikarna:
  • Generellt 

Fyll i antal lyftar, Service loaners = Lånebilar, Dialogmottagningar = Servicerådgivare/Kundmottagare, Timdebitering garanti. 

  • Fakturor 

Inkluderade märkeskoder. Alla eller enl eget Urval 

Inkluderade avdelningar. Alla eller enl eget Urval 

  • Reservdelsförsäljning samt Reservdelar över disk 

Märkeskoder (Externt, Internt, Garanti). Alla eller enl eget Urval 

Inkluderade avdelningar. Alla eller enl eget Urval 

  • Närvaro 

Aktiva tekniker. Bocka i Anstnr 

Inkludera stämplingskategori i närvaro. Alla eller enl eget Urval 

Exkludera närvarotimmar genom kategori annat arbete. Alla eller enl eget Urval 

  • Utbildningar 

Inkludera stämplingskategorier i utbildning. Alla eller enl eget Urval 

Inkludera kategori annat arbete i utbildning. Alla eller enl eget Urval 

  • Pågående arbete 

Inkludera fakturor med märkeskod. Alla eller enl eget Urval 

Inkluderade avdelningar. Alla eller enl eget Urval 

5. Klicka på Spara 

Alla nyckeltal har en beskrivning, det finns även en Hjälp knapp att klicka på som innehar mer generell information. Nu kan du direkt gå vidare till att ta ut en rapport genom att välja en period och klicka på Uppdatera eller följ flödet nedan. 

Skapa rapport 

  1. I huvudmenyn gå till Försäljning – KPI Rapport 
  2. I scroll listan markerar du din rapport och klickar på Välj rapport 
  3. Ange Datum F r o m och T o m och Period  
  4. Vill du ha separerat så bocka i Beräkna per anställd annars får du rapporten summerad 
  5. Klicka på Uppdatera 

Genom att markera nyckeltalen i rapportfönstret så kan du se beskrivning i nederkant. Skriv ut din rapport genom att klicka på Skapa Excel-fil 

OBS! Tänk på att ta ut rapporten för föregående period och inte under en pågående period.
Tillbaka
Tillbaka till manualer