Manualer

Origum Blackbox/CleanCash

Här beskrivs flödet över vad du behöver göra när du ska registrera din box hos Skatteverket (SKV)

Förutsättningen för att du ska kunna registrera boxen hos SKV är att Origum satt upp ett konto och levererat en kontrollenhet. Uppgifter och serienummer får du via orderbekräftelsen/följesedeln från Origum.

  1. Kolla igenom instruktionen och säkerställ att all information är tillgänglig
  2. Starta webläsare och går in på Skatteverkets anmälningsplats Kassaregister / Skatteverket
  3. Logga in med BANK-ID
Registrera kontrollenheten
  1. Ange användande slutkunds organisationsnummer som ”Företag”
  2. Ange ”CleanCash MultiUser” som ”Tillverkare”
  3. Ange ”HW rev. A / SW ver. R1.06” som ”Modell” om serienumret på boxen (Ex RIHTT10XXX. HW rev. A / SW ver. R1.07)
  4. Ange kontrollenhetens serienummer, som meddelats från Origum, som ”Tillverkningsnummer”. Detta börjar alltid med ” RIHTT” följt av 12 siffror
  5. Ange Postnummer, Ftg namn och Gatuadress
  6. På kvittensen som skapas finns ett unikt ID, ”Enhetens identifikationsnummer” som representerar kombinationen av användande företagets organisationsnummer och kontrollenhetens unika serienummer. Detta ”Identifikationsnummer” används nu för nästa steg, när kassan anmäls
Registrera Kassa
  1. Klicka ”Anmäl kassaregister kopplat till denna kontrollenhet” eller välj ”2 – Anmäl Kassaregistret” i huvudmenyn
  2. Ange användande slutkunds organisationsnummer som ”Företag”
  3. Ange det unika ”Identifikationsnummer” som skapades i punkt 3.9. ovan som ”Identifikationsnummer” i rutan för ”Kontrollenhet”
  4. Leta rätt på och välj ditt kassasystem i rutan ”Beteckning” i rutan för ”Kassaregister”
  5. Leta rätt på och välj ditt kassasystems versionsbeteckning i rutan ”Modell/Program” i rutan för ”Kassaregister” (Steg 4 och 5 speglar de namn och versioner som tillverkaren av kassaprogrammet tillverkardeklarerat till SKV)
  6. Skriv in din licensbeteckning eller licensnummer eller licensnyckel i fritextfältet ”Tillverkningsnummer/Licensnummer”
  7. Ange kassans fysiska adress i rutan ”Kassaregistrets adress”
  8. Ange kassans logiska adress i rutan ”Programvarans adress”. Kör man en lokal kassa är detta samma som kassans fysiska adress.
  9. Ange kassans databas/journals logiska adress i rutan ”Journalminne eller kontrollremsa”. Kör man en lokal kassa är detta oftast samma som kassans fysiska adress. Det lagras inga journaler från kassan i CleanCash.
  10. Tryck ”Nästa” och kontrollera sedan uppgifterna
  11. Tryck ”Skicka” efter granskning, varpå en slutlig kvittens dyker upp
Kvittens 1

Efter några dagar kommer ett brev, adresserat till huvudsätet för det registrerande organisationsnumret där anmälan bekräftas. Om allt stämmer kan detta dokument bara sparas

Kvittens 2

Efter ytterligare 1-2 veckor kommer två etiketter från Skatteverket

  1. Den ena etiketten, där uppgifter om kassasystemet finns registrerade, skall fästas, väl synlig, på kassan
  2. Den andra etiketten är för kontrollenheten

 

När dessa etiketter monterats är anmälningsfasen avslutad och Skatteverket är informerad om kassan, var den finns och vilken typ det är på kassa och kontrollenhet.

Förändringar och kundens ansvar
  1. Det är ALLTID kundens ansvar att göra alla ovan eller nedan registreringar
  2. Ändras kontrollenhetens adress, vilken kontrollenhet som kassan är ansluten till, samt de tre adresserna för kassa, databas och journal
  3. Alla andra ändringar (som ny version i kassan eller en ny kassa) kräver en avanmälan av befintliga kassan – och en nyanmälan av den nya/ändrade kassan
  • En ny kassa skall anmälas snarast, dock senast inom en vecka efter att den tagits i drift
  • En borttagen kassa skall avanmälas snarast efter att den tagits ur drift
  • En trasig kassa som är under reparation eller skall skickas på reparation skall felanmälas snarast efter att den behövts tas ur drift

Du kan göra felanmälan eller avanmälan via samma webplats, Origum kan stödja återförsäljare och slutkund, men gör normalt inga anmälningar.

 

 

Tillbaka
Tillbaka till manualer