Ett stilleståndsintyg innebär mellan vilka datum fordonet varit på verkstaden, som oftast används detta vid försäkringsärenden/reparationer.
Här beskrivs hur du lägger in stilleståndsintyg på betalare.
- Gå till fliken Betalare
- Sök kundnr.
- Klicka på Redigera Kund.
- Scrolla ned på kundkortet, under Fakturering / Påminnelser / Kontoutdrag, bocka i Stilleståndsintyg.
- Gå in på arbetsordern/självriskordern.
- Tryck på Summering och skapa fakturan
- Systemet frågar: Skall stilleståndsintyg ingå? klicka på JA.
- Ange mellan vilka datum och klicka på OK.
På fakturan kommer då information angående stillestånd och dess datum som kunden kan använda som underlag till sitt försäkringsbolag.
Om du missat att lägga in stilleståndsintyg på kund så kan du göra detta i efterhand. Skapa en 0 kr faktura på kund och följ stegen enligt ovan. |
Du kan lägga in i inställningar att Stilleståndsintyg ska bockas i per automatik vid nyskapande av kund. Läs mer Beteende 2 Generell Kunder och Fordon |