För att systemet ska veta när serviceavtalet ska påverkas behövs ett eget internkundnr skapas som sedan kopplas till avtalsmodulen.
- Gå till fliken Betalare och klicka på Ny kund.
- Ange ett internt Kundnr (rekommendation SER.AVTAL) och Namn, tryck sedan på Spara. Detta för att ett kundnr kan endast göras om till ett intern kundnr och inte skapas som sådant från början. Tryck därför på Redigera kund.
- Nu kan du ange Ja under Internfaktureras i rutan Kredit.
- Klicka på knappen med 3 punkter (…) efter INTERFAKTURERAS.
- Scrolla fram aktuell Avdelning och ange ett balanskonto under Motkonto.
- Nu måste du föra in intäktskonton i mallen. Klicka på knappen Redigera.
- Genom att markera Huvudkonto så får du upp eventuella Underkonton, Övre pilen väljer in Huvudkonton och mellan pilen tar bort valda konto, nedre pilen väljer in Underkonton.
- Klicka på Spara.
Raderna har hämtats in och visas under ”Radtyp” och ”Kredit”. Fortsätt med att fylla i Resultatenhet högst upp till höger. När fokus flyttas, antingen via Tab eller musklick, så uppdateras alla raderna med samma resultatenhet.
Förbrukningsmaterial, Miljöavgift arbete och öresutjämning ska anges om dessa används i er verksamhet. Faktureringsavgift kan lämnas tom då det inte förekommer på interna kunder.
Läs mer Koppla internkundnr till serviceavtal