Här beskrivs hur du på olika sätt kan skapa ett beställningsunderlag till leverantör och hur du skickar det via fil eller mail.
Gör en beställning av reservdelar / artiklar manuellt.
- I menyn välj Reservdelar → Beställning.
- Välj Ny Beställning (Finns en aktiv beställning till aktuell leverantör i listan så markera denna och klicka på Redigera Beställning och gå till punkt 4).
- Markera den leverantör som beställningen skall ske på.
- Välj Ny Artikelrad.
- Ange Artikelnr – Beställt antal – Sign.
- Tryck på Spara.
Gör en beställning av reservdelar / artiklar direkt från arbetsorder.
- Gå in på arbetsordern.
- Markera de rader som skall beställas genom att hålla ned vä musknapp och drag för att markera flera rader.
- Högerklicka när alla rader är markerade och välj Beställning → Rader till beställning.
- Ange Signatur och klicka på OK.
- Finns det en aktiv beställning i listan till samma leverantör markera den och tryck OK.
- Finns ej en aktiv beställning till leverantören, klicka på knappen Skapa ny Beställning och Välj leverantör.
- Tryck OK.
- Välj Ordertyp och Leveranssätt.
- Tryck OK.
Skicka beställning av reservdelar / artiklar till leverantör via fil eller mail
- I menyn välj Reservdelar → Beställning.
- Välj Ny Beställning och dubbelklicka på beställningen som ska skickas.
- Klicka på Beställning klar och tryck OK.
- Svara Ja eller Nej på nästa fråga.
- Gå in på Beställda flikenoch dubbelklicka på den beställningen som ska skickas.
- Ska beställning skickas via fil klicka på knappen Spara till fil.
- Gå in på leverantörens sida och hämta upp fil för att skicka / importera.
- Ska filen skickas som PDF via e-post klicka på knappen Utskrifter → Skicka reservdelsbeställningen som PDF via e-post.
Du kan alltid justera, redigera eller lägga till artiklar i en beställning så länge de ligger under fliken Nya beställningar. Gå till Reservdelar → Beställningar. |
För att kunna skicka en beställning via fil måste leverantören finnas med i sökvägar och inneha en adress för import. |
Du har även möjligheten vid markerad rad och högerklick
→ Rader till beställning NPN Står för NoPartNumber, denna funktion har inga krav på MK och eller artiklar i prislistan. → Rader till beställning TEXT Här kommer du att kunna skapa en egen beställning av reservdelar som går att skriva ut eller skicka via E-post, denna registreras inte in som en beställning under Reservdelar i huvudmenyn. → Fråga Saldo hos Leverantör Har du en direktkoppling mot en leverantör så kan du fråga på saldo genom att markera de rader du vill ha information om. → Visa beställningshistorik för fordonet Alla reservdelar som har beställts till samma fordon kommer att visas i ny dialogruta. |
Genom att markera en rad högerklicka och välj → Ej levererade Artiklar Kan du markera reservdelar som ej levererade, finns de på lager så att de får status tillgängliga genom att bli grönmarkerade kan du avaktivera dem och göra dem rosamarkerade. |
Skicka förfrågan genom att högerklicka och välj Rader → Skicka förfrågan till Recopart De rader du markerar kommer att skicka en förfrågan till Recopart per automatik. |
För att kunna skicka beställningen med PDF via e-post så måste e-post inställningar vara i fyllda. Läs mer E-post inställningar |