Manualer

Orio

Orio portalen har ett offertverktyg med modellanpassade servicetider (servicescheman), reparationstider och reservdelar. I Winassist Verkstad har vi tillsammans med Orio gjort en integration. Vi har skapat funktioner för att starta reparation och serviceoffert i Orio portalen direkt från arbetsorder, reservdelsbeställning direkt från arbetsorder eller via beställningsrutinen, saldoförfrågan i realtid.

Förutsättningen för denna funktion är att du lagt till Orio som leverantör. Läs mer Lägg upp ny leverantör

Inställningar

  1. Gå till System → Parametrar → Arbetssätt → Sökvägar.
  2. I fliken Sökvägar 5 under rubriken Orio portalen ange AnvändarID och Lösenord (erhålls från Orio).
  3. Bocka i Logga webfrågor i en tempkatalog och skriv i Webservice https:\\portal.orio.com.
  4. Det finns en funktion i Orio portalen som heter ”Egna oljor”. Dessa artiklar saknar artikelnummer men kommer in som en reservdelsrad med samma antal och pris som i Orio portalen. Istället för Egna oljor bör ni använda översättningsfunktionen i Winassist och det görs under knappen Artiklar. Går även att Redigera artikel eller Ta bort. 

Skapa offert

Det finns två typer av offerter som kan skapas, Serviceoffert och Reparationsoffert. Man kan också addera valfria artiklar till sin kundkorg.

  1. Skapa en ny arbetsorder i Winassist.
  2. Klicka på Orio Ikonen → Starta offert. Nu öppnas portalen och på aktuellt fordon.
  3. Välj vilken typ av offert du vill skapa i portalen alternativt bara lägg till önskade reservdelar.
  4. Välj sedan snabbspara genom att trycka på diskett symbolen.
  5. Växla tillbaka till Winassist och klicka på Orio Ikonen → Importera varukorg. Nu förs hela offerten hämtas nu in, inklusive eventuell kundkorg, till order med både arbetsmoment, arbetstider och reservdelar.

Skapa beställning utan Beställningsrutinen

I Standardversionen av Winassist så ingår inte beställningsrutinen, och beställningen görs då direkt ifrån artikelraderna på arbetsordern.

  1. Markera de reservdelar som ska beställas på arbetsordern och högerklicka → Rader till Oriobeställning.
  2. En sammanfattning av beställningen visas och här kan en saldoförfrågan göras mot Orio, genom att trycka på Saldoförfrågan mot Orio.
  3. Välj leveranssätt och klicka på Skicka beställning till Orio.

Avvikande godsmottagare – Här kan man ange en annan godsmottagaradress. Antingen så skriver man in adressen manuellt eller så söker man i sitt lokala kundregister genom att ställa markören i Namn fältet och trycka på F4 tangenten. Har den aktuella kunden flera adresser kan man bläddra genom adresserna med knappen Kundens nästa adress.

  1. Ett meddelande visar att beställningen har skickats, vilket ordernummer den har fått hos Orio, klicka Ok.

 

Information om order och beställningsnummer skrivs även in på AO’t med dold rad (D) vid fakturering. Raden kan tas bort genom att markera den och välja Delete.

 

Orderhistorik

Alla beställningar som har gjorts sparas i en beställningshistorik med information om beställningsnummer, AO-nr, Orio ordernummer och datum och klockslag för beställningen.

  1. Gå in på aktuell arbetsordern.
  2. Markera en reservdelsrad och högerklicka → Beställning → Orderhistorik Orio.
  3. Ny dialogruta med aktiv beställning visas, här klickar du på Visa alla beställningar.
  4. Nu listas samtliga beställningar, klicka på Visa aonr: ….. för att komma tillbaka till din arbetsorder.

Skapa beställning från Beställningsrutinen

Används Winassist med lager och beställningsrutinen så finns även möjligheten att göra en beställning via beställningsrutinen. En fördel med detta är att det går att samla flera beställningar på en och samma beställningsorder. Detta kräver dock att SA prislistan är inläst i systemet.

  1. Order måste skapas på samma sätt som beskrevs under ”Skapa offert”.
  2. Markera de artikelrader som ska beställas, högerklicka och välj Beställning → Rader till beställning.
  3. Välj befintlig beställning eller Skapa ny beställning, tryck
  4. Välj in Ordertyp (ej Leveranssätt, görs i ett senare skede) och klicka på Ok.
  5. Svara Ok på meddelandet ang hur många rader som kopierats till beställning.
  6. I huvudmenyn gå till Reservdelar → Beställning.
  7. Under fliken Nya beställningar, dubbelklicka på aktuell beställning eller markera och klicka på Redigera beställning.
  8. Redigera antal eller beställning vid behov och klicka på knappen Orio.
  9. Sammanfattning av beställningen visas, vill du göra förfrågan klicka på Saldoförfrågan mot Orio eller klicka på Skicka beställning till Orio.
  10. Välj leveranssätt och klicka på Skicka beställning till Orio.

Avvikande godsmottagare – Här kan man ange en annan godsmottagaradress. Antingen så skriver man in adressen manuellt eller så söker man i sitt lokala kundregister genom att ställa markören i Namn fältet och trycka på F4 tangenten. Har den aktuella kunden flera adresser kan man bläddra genom adresserna med knappen Kundens nästa adress.

  1. Ett meddelande visar att beställningen har skickats, vilket ordernummer den har fått hos Orio, klicka Ok.
  2. Ange beställningsdatum och klicka på Ok.

 

Skulle en order redan vara skickat till Orio så får du meddelandet. Beställning är redan skickad, kontrollera förs i Orioportalen om beställningen är skapad.Vill du skicka beställningen ändå?

 

Tillbaka
Tillbaka till manualer