Här beskrivs hur du gör inställningen samt processen för att importera och beställa artiklar i Winassist till Meca Pro.
Förutsättningen för denna funktion är att den är aktiverad hos Winassist, kontakta Support@winassist.se för mer information.
Inställningar
- Gå till System → Parametrar → Arbetssätt → Sökvägar
- I fliken Sökvägar 2 under rubriken MECA lägg in AnvändarID (alltid en e-mailadress) och Lösenord samt FöretagsID
- Om ni har flera och personliga inloggningar bocka i Personlig
- Ange Önskad leverans med antal dagar (Ex 2 dagar innebär leverans av reservdelarna 2 dagar innan inbokat datum för fordonet)
- Klicka på Spara
Importera artiklar
- Skapa en ny arbetsorder med regnr i Winassist
- Använd Meca ikonen för att navigera till katalogen
- Välj reservdelarna efter behov och lägg dem i kundvagnen
- Gå tillbaka till Winassist, klicka på Meca ikonen → Importera Varukorg
Nu har delarna förts över till ordern per automatik
Beställningsprocess
Direktbeställning via arbetsorder
- Skapa en ny arbetsorder i Winassist.
- Markera aktuella rader och högerklicka → Beställning → Rader till Meca Pro
- Lägg in Önskad leverans om man ex inte har bokat in bilen i Veckoplaneringen och lägg till ev Godsanm. (Om inte bocken är ifylld intill Önskad leverans uteblir datum på beställningen)
- Klicka på Skicka order
En grön bekräftelse kommer att visas som intyg på att beställningen har skickats framgångsrikt
Beställning via beställningsrutinen
- I huvudmenyn gå till Reservdelar → Beställning
- Navigera till Beställda fliken och klicka på Beställning Meca Pro
- Ange önskat leveransdatum och lägg till eventuella gods anmärkningar
- Klicka på Skicka order
En grön bekräftelse kommer att visas som intyg på att beställningen har skickats framgångsrikt