Terminalen stödjer Kort, Swish och Betallänk (distansbetalning). Den är fullt integrerad i systemet, vilket innebär att beloppet skickas automatiskt till terminalen och kvittot skrivs ut direkt på kundens kvitto.
Förutsättningar
- Systemversion 12.1.117.0 eller senare
- Funktion aktiverad av Winassist
- Kompatibelt operativsystem
Viktigt om operativsystem
Observera att Windows Server 2012 och äldre inte längre stöds.
Det innebär att vi:
- Inte kan garantera full funktionalitet
- Inte kan felsöka eventuella problem i dessa miljöer
👉 Ett bra alternativ är att anlita Nordlo som driftleverantör, vilket säkerställer en modern och fullt supportad miljö. Kontakta sales@winassist.se
Så här kommer du igång
1. Teckna avtal med Fortus
- Telefon: 010-222 15 20 (val 1 för sälj & teckning)
2. Kontakta Winassist
- Skicka e-post till sales@winassist.se när avtalet/bank är klart
- Viktigt: Ange om lösningen gäller med eller utan kortterminal
- Winassist hjälper dig med nödvändig konfiguration (Uppdatera system, aktivera funktion mm)
Så fungerar det
- Kort – När du klickar på ”Kort”, skickas beloppet automatiskt till terminalen. Kunden betalar med sitt kort, och kvittot skrivs ut direkt från systemet
- Swish – Klick på ”Swish” visar en QR-kod i terminalen. Kunden skannar och betalar via sin Swish-app
- Betallänk – Klick på ”Betallänk” skickar ett SMS (Krav = Mobil nr måste finnas på Betalare) till kunden med alla tillgängliga betalsätt (t.ex. kort, Swish, faktura). Faktura sker via Fortus och de tar över kreditrisken
Viktigt: Oavsett betalsätt bokförs allt som kortbetalning i systemet. Informera ekonomiavdelningen för att säkerställa korrekt redovisning
Tips till ekonomi!
|
Inställning av terminalen
- Gå till: System – Parametrar – Bokföring – Betalsätt
- Bocka i ”Aktivera kortläsare”
- Fyll i Användarnamn & Lösenord (från Fortus)
- Klicka på Testa
- Välj din terminal som standard
- Skapa ett Alias (ex. ”Reception”, ”Butik”)
Nu är terminalen redo att användas. Kontrollera att knapparna i systemet är aktiva (ej nedtonade).
Att tänka på vid återbetalning (kreditering)
Enligt lag om penningtvätt (AML) och kortnätverkens regler måste en återbetalning alltid ske till samma kort som användes vid köpet. Detta minskar risken för bedrägeri och gör att betalningar kan spåras.
- Tidigare Fortus-betalning? Klicka bara på Kreditera
- Kopierat Huvud/Detalj? Klicka på Kreditera
- Ny AO? Du måste ange originalfakturanummer för att kunna gå vidare
- Faktura innan Fortus infördes? Då måste du välja Kontant eller Faktura som betalsätt och hantera manuellt. Kontakta ekonomiavdelningen för att bokföra rätt och kvitta mot originalfakturan
Kreditering av bolagsfaktura med självrisk (exempel)
Steg 1 – Kreditera hela fakturan
- Kopiera AO
- Lägg till en momsfri rad för självrisken (ekonomi måste sätta upp konto)
- Kreditera hela fakturan som Faktura
- Informera ekonomi att den ska kvittas mot originalet
Steg 2 – Ny faktura för självrisk
- Skapa ny AO eller importera från CABAS
- Lägg till momsfri rad för självrisken
- Fakturera som Faktura
- När Bolaget betalat markerar ekonomi den som betald
Kostnader
- Transaktionskostnader/Månadsavgift för hårdvaran (Kontakta Fortus för närmare detaljer)
- Eventuella tilläggsavgifter kan tillkomma från din bank
För mer information eller boka tid för demo gå in på här Fortus landningssida