Manualer

Superservice Menus

Här beskrivs hur du gör kopplingen mellan Winassist och Superservice Menus även förkortat SSM gällande märken Hyundai, Subaru, Kia, Cadillac, Mitsubishi, Suzuki, Land rover och Isuzu.

Detta är en lokal inställning och behöver göras på alla klienter/datorer.

Förutsättningen för denna funktion är att vi har kopplat på denna i din kundnyckel. Kontakta Winassist för mer information på sales@winassist.se

Inställningar i Superservice Menus.

  1. Klicka på Kugghjulet → IntegreringsinställningarLägg till DMS 
  2. Intergreringstyp = Export av flat fil 
  3. Exportformat = TXT 
  4. Decimaltecken = , 

Arbetssätt i Superservice Menus.

  1. Starta programmet Superservice Menus.
  2. Ange Reg.nr eller Chassi nr. När detta är gjort så visas information om bilen. (Första gången sedan kommer den röda Ikonen vara aktiverad för att exportera över registreringsnummer)
  3. Nästa moment är nu att bestämma Arbetsval i dropdown menyerna. Exempelvis Service.
  4. Klicka vidare på exempelvis Schemalagd Service.
  5. I rullistan ange önskad service.
  6. Klicka på Lägg till i offert → Offertåtgärder → Överför → Exportera.
För att föra över till Winassist kan förfarandena vara olika beroende på märke.

 

Nu kommer Superservice Menus skapa en exportfil (Export.txt) som skall sparas och denna sökväg är det som ska skrivas in under inställningarna nedan.

Inställningar i Winassist.

  1. Gå till System → Parametrar → Arbetssätt → Sökvägar.
  2. I fliken Sökvägar 4 under rubriken Superservice Menus Import.
  3. Skriv in sökvägen eller klicka på knappen Bläddra för att söka in katalogens sökväg.
  4. Klicka på Spara.

Knappen Artiklar är avsedd för översättning av Superservice Menus artikelnummer på t.ex Olja, Glykol, Spolarvätska o.s.v till Era egna artikelnummer. Går även att Redigera en artikel eller Ta bort

Vätskelistan finns i Superservice Menus, Ex FM/MA ”Ta ej med artiklar” 

 

Arbetssätt i Winassist.

  1. Skapa en ny arbetsorder i Winassist.
  2. Klicka på den blå Superservice Menus ikonen i huvudet.
  3. Välj ditt märke.
  4. Raderna läses nu in per automatik på arbetsordern.

Den röda Superservice Menus Ikonen är till för att skicka registreringsnumret från Winassist in till SSM via ett sk klippboard vid nästa order du skapar. Genom att högerklicka i reg.nr fältet i SSM så kommer du kunna få valet att Klistra in, då hämtas reg.nr som du har exporterat från Winassist. Fortsätt sedan enligt tidigare hantering i manualen ang söka in service mm.

Tillbaka
Tillbaka till manualer