Manualer

Interimsbokningar

Funktion är framtagen för att enkelt kunna söka fram vilka fordon som är sålda under perioden, och boka upp kostnader på fordonen i förväg. På detta sätt kan era löner och resultat beräknas på ett mer rättvist sätt.

Förutsättningen för att utföra interims bokningar enl nedan flöde är att du börjat med att lägga upp ett konto i Ekonomi (Ex ett 17-konto som balanskonto) samt lagt in kontomallar/utfall i Fordon på Stöd generalagent. 

Inställning av verifikatserie i Ekonomi 

  1. Klicka på Systeminställningar (Kugghjulet) 
  2. Gå till fliken Nr/Serie – klicka på Redigera – Välj in serien i scroll listan Interimer 
  3. Klicka på Spara 
  4. Finns ej en serie för Interimer skapa en under Nytt i rutan Verifikat (Som oftast F då det har med fordon att göra) 

Inställningar kontomall för Stöd generalagent 

  1. Gå till System → Redigera register, konton → Kontomallar 
  2. Under Kategori NY – Märkeskod ALLA (Har du konterat upp enl märkeskod välj in märkeskod efter behov)
  3. Välj Utfall – STÖD (Ange lagerkontot för bilarna som du har på inköp och kostnadskontot ska vara ett 4-konto som du lagt upp för generella stöd från generalagenten) 
  4. Klicka på Spara 

Inställningar för att se konton i Fordon 

  1. Gå till System → Redigera register, konton → Kontoplan, fordonsförsäljning 
  2. Sök upp 17-kontot du skapat i vä-kolumnen och pila över till hö-kolumnen 
  3. Klicka på Stäng 

Inställningar kontomall för Interimsbokningar 

  1. Gå till Ekonomi → Interimsbokningar → Kontering 
  2. Klicka på Nytt 
  3. Välj in ett Utfall i scroll listan. (Stöd från generalagent) 
  4. Välj in 17-konto som ska belastas vid kontering genom att markera det 
  5. Klicka på Spara och Stäng 
OBS! Eftersom fordonet är sålt bokas inköp och påkostnader direkt mot varukostnad. Inköp, påkostnad externt samt påkostnad internt konteras mot varukostnadskontot som är angivet i kontomallen för respektive fordon. Som oftast konteras endast Stöd upp men du kan även kontera upp för Inköp och Påkostnader om behov finns.
17-kontot kan även sättas som periodiseringskonto, men då måste du tänka på att återföra detta vid månadsbryt/årsbryt 

 

Skapa bokningar

  1. Gå till Ekonomi → Interimsbokningar → Skapa / Följ upp
  2. Ange datumintervall och klicka på Sök
  3. Dubbelklicka eller markera aktuellt fordon och klicka på Redigera bokning. Du kan även högerklicka och få upp flera alternativ som Ta bort
  4. Ange Utfall och Belopp. Beskrivning du anger syns i leverantörsreskontra vilket underlättar när leverantörsfakturan ska registreras.
  5. Klicka på Spara
  6. När du gjort dina bokningar klicka på Skapa och Bokför
  7. Ange bokföringsdatum och svara Ja på frågan om underlaget ska bokföras. Bokföringsjournalen sparas även ned som en PDF

Du utför flertal bokningar på samma bil genom att dubbelklicka på raden igen innan du bokför.

 

I Ekonomisystemet kommer en dialogruta påvisa att det finns interims bokningar på fordonet när en leverantörsfaktura registreras, när du bokar bort interimen mot leverantörsfakturan kommer den att försvinna per automatik ur Fordon och Följ upp fliken. Får ni inte en faktura från generalagenten utan bara en inbetalning måste nedan flöde göras för att uppföljningen ska bli korrekt.

 

Uppföljning

  1. Gå till Ekonomi → Interimsbokningar → Skapa / Följ upp
  2. Markera aktuell bokning och klicka på Boka bort, eller högerklicka och välj samma alternativ
  3. När du gjort dina bokningar klicka på Verkställ
  4. Ange bokföringsdatum och svara Ja på frågan om underlaget ska bokföras

 

Genom att klicka på rubrikerna i boxen kan urvalet sorteras mellan stigande eller fallande

 

Tillbaka
Tillbaka till manualer