Återrapportering gör du för att avsluta inventeringen och för att du ska ha möjlighet att ta ut en lista med alla avvikelser som eventuellt behöver följas upp. Förutsättningarna för att kunna göra en återrapportering och se en avvikelselista är att du har exporterat filen med inventeringen från handdatorn tillbaka till systemet. Innan du påbörjar en inventering rekommenderas att ta ut en lagervärdeslista så att när du har inventerat klart kan ta ut en ny lista och jämföra och få en översikt över hur mycket lagervärdet har minska eller ökat efter inventeringen.
Här beskrivs hur du återrapporterar.
- Gå till Reservdelar → Snabb Inventering.
- Klicka på Inventering → Hämta Inventeringsunderlag från Handdator.
- Markera filen och klicka på Öppna.
Alla inventerade artiklar som har samma saldo som du inventerat hamnar i den översta Rutan.
De artiklar som saldot inte stämmer på hamnar i den nedre Rutan. Tryck Artiklar på AO om du vill se status på vald artikel.
Inventeringsdatum kommer automatiskt att sättas till dagens datum om inget annat val görs.
- Om antalet inventerat stämmer tryck Enter.
Artiklar som har en – förändring visas med en röd markering och vilken förändring som skett.
Artiklar som har en + förändring visas med en grön markering och vilken förändring som skett.
- När du är klar, klicka på Spara → Registrera inventerade artiklar.
Här beskrivs hur du tar ut en avvikelselista.
- Gå till Reservdelar → Inventering.
- Klicka på Rapporter → Avvikelselista.
- Välj startdatum, förslagsvis gårdagen och slutdatum dagens datum, på så vis tar du fram avvikelserna som skett sedan igår.
- Fyll i Ta med Statustyp → Inventering.
- Klicka på Skriv ut eller Excelfil.
Läs mer Inställningar Handdator, Påbörja inventering och Skapa Inventeringsunderlag
OBS! Finns det en gammal lista/fil som du vill makulera så finner du dem på skrivbordet på handdatorn under My Divice → My Document → Green Scan. Markera aktuell fil och tryck på X:et för att ta bort. |