Som oftast när du startas upp så har en överenskommelse skett mellan er och Winassist så att de flesta konton redan finns upplagda i systemet, vi har även grundmallar som vi kan rekommendera att ni använder er utav. Om du ska ändra eller lägga till konton så bör detta ske i samråd med er ekonomiavdelning. Förutsättningen för att kunna välja in konton är att du valt in dem i systemet under System → Redigera Register, konton → Kontoplan, fordonsförsäljning. Här måste konton som ska användas pilas över i högra kolumnen.
Här beskrivs vart du hittar och skapar debiteringsmallar
- Gå till System → Redigera Register, konton → Kontomallar.
- Ange Fordonstyp och Kategori. Ska det konteras upp per märkeskod, Modell och Beskrivning så fortsätter du ange dina val, som oftast kan konteringen vara kvar på ALLA gällande de 3 sistnämnda.
- Klicka på Ny rad.
- I listan Utfall anger du ditt val som ska konteras.
- Sök fram genom att trycka F4 eller ange Kontonr och eventuellt Kostnadskonto.
- Klicka på Spara.
Använder du dig av fakturainläsningscentralen Rillion så måste Utfall-id anges för att konteringarna ska kunna utföras och uppkomma i det systemet. |