Manualer

Skapa en leverantörsfaktura i Winassist Ekonomi

Här beskrivs hur du lägger in en ny leverantörsfaktura i leverantörsreskontran. En förutsättning är att leverantören är upplagd under fliken Leverantör.

  1. Gå till Arbeta med → Leverantörsreskontra → Leverantörsfakturor.
  2. I fliken Fakturor, klicka på Enter eller med musen på knappen Registrera ny Faktura.
  3. I fältet Levnr, sök in leverantören, lättas via att skriva in leverantörens namn och klicka Enter.
  4. Ange Fakturanr och/eller OCR-nr.
  5. Ange Fakturadatum och Förfallodatum.
  6. Fyll i beloppet att betala i fältet Total, justera momsen om nödvändigt i fältet Moms.
  7. Klicka på knappen Nya rader eller klicka Enter två gånger.
  8. Ange eventuellt Resultatenhet, Belopp och eventuellt Information.
  9. Klicka på Spara rad.
  10. I Differensrutan räknas totalsumman ned tills du angivit alla poster och ska slutligen bli 0 Kr.
  11. Klicka på Spara faktura.

Nu sparas fakturan med status Ej bokförd och du har fortfarande möjligheter att redigera och göra förändringar.

 

För att underlätta kan du bara skriva dagen på fakturadatum om det är samma månad som den angivna, annars trycker du månad och dagsdatum så konverterar systemet om till ÅÅÅÅ-MM-DD.

Exempelvis står det 2020-02-20 och fakturadatumet är 10:e, skriv bara 10 i datumrutan eller om fakturadatum var 30/1 skriv 0130.

Du kan få systemet att föreslå ett konto för en specifik leverantör. Välj inte konto som ska föreslås under fliken Leverantör och fältet Förvalt konto.
Vill du bokföra. Läs mer Bokför leverantörsfakturor

 

Tillbaka
Tillbaka till manualer