Manualer

Inleverans reservdelar

Det finns två olika sätt att göra inleverans av artiklar.

Här beskrivs hur du gör när beställningen är skickad via Winassist verkstad egna beställningsrutin.

  1. Gå till Reservdelar → Beställning och på fliken Beställda.
  2. Markera aktuell beställning och tryck på Visa.
  3. Markera den rad som ska läsas in och tryck Enter.
  4. Skriv antal som du fått hem, finns det restnoterat så fyll i antalet och tryck Enter.
  5. Nu markerar systemet nästa rad, ska du läsa in även den så trycker du bara Enter igen och fortsätter att läsa in antalen. Längst ut till vänster markeras alla rader du läst in med IL eller DL beroende på om det var inlevererat antal till fullo eller dellevererat.
  6. När du är klar klicka på knappen Inleverans Klar.
  7. Ange datum för inleverans och följesedels nr och klicka på Ok.
  8. Vid frågan om ”Skriva ut Inleveransrapport?” rekommenderar vi att klicka på Ja.
  9. Eventuella restnoterade delar ligger kvar under Beställda på samma beställningsnummer och övriga har nu gått in på lager.

 

Tips på kortkommandon!

F5 = Inlevererar post. Shift+F5 = Inleverans av alla poster. Ctrl+F5 = Resta post

 

Här beskrivs hur du inlevererar via funktionen Snabb inleverans. Det är för dig som inte beställt via Winassist beställningsrutin.

  1. Gå in på fliken Reservdelar och välj in artikel.nr du ska göra inleverans på.
  2. Klicka på knappen Snabb inleverans.
  3. Bocka i om det är Lagervara JA eller NEJ.
  4. Skriv antal i Inleverans OBS! när du går vidare så ändras Lagerantal efter vad du skrev i Inleverans rutan.
  5. Fyll i Följesedelsnr samt vid behov bockrutorna för
    • Behåll lagerstatus
    • Behåll lagerplats
    • Behåll följesedelsnr
  6. Finns det fler reservdelar på följesedeln, klicka på knappen Verkställ och skriv in nästa i fältet Artikelnr. När alla delar är inlevererade, klicka på Spara och stäng.
  7. Vid frågan om ”Skriva ut Inleveransrapport?” rekommenderar vi att klicka på Ja.

 

Så jobbar du med Inleveransrapport:

Listan som skrivs ut används för att kontrollera att summan av värdet på inlevererade reservdelar är det samma som på din följesedel. Det är en bra rutin för att undvika att lagervärdet blir fel pga felaktig inmatning. Listan används även för att kontrollera inlevererat värde mot leverantörsfakturans på delarna.

Tillbaka
Tillbaka till manualer