Möjligheten att skapa en rabatt åt kunden som anpassar sig efter märkeskoder och rabattkoder.
Kundrabatter används för att med hjälp av rabattkoder sätta upp en rabattmatris som inte ger en generell rabatt på samtliga artiklar, utan istället ger olika rabatter till kunden beroende på vilken rabattkod artikeln har.
Exempel.
Artnr: 1234, Benäming: Däck, Märkeskod: WA, Rabattkod; A
(Rabattkod A skall ge kunden 10% rabatt på artiklar med den rabattkoden)
Artnr: 4321, Benäming: Hjul, Märkeskod: WA, Rabattkod; B
(Rabattkod B skall ge kunden 5% rabatt på artiklar med den rabattkoden)
För att kundrabatter ska fungera krävs att artiklarna har en rabattkod.
- Gå till System → parametrar → rabatter/påslag → kundrabatter.
- Klicka på Ny.
- Ange vilken Märkeskod och Rabattkod som kundrabatten skall kopplas mot.
- I fältet ___________Kundrabatter______________, där har du möjlighet att sätta upp flera alternativa rabatter från punkt 1 till punkt 9.
- Klicka på Spara och Stäng.
För att skapa rabattmallar.
- Klicka på knappen Rabattmallar.
- Skapa Ny eller Kopiera från grundregistret.
- Klicka på Spara.
För att koppla en rabattkod till en kund.
- Gå till fliken Betalare.
- Klicka på Redigera kund.
- Under rubriken Rabatter se Reservdelar radnivå, välj kategori 1-9 utifrån vald rabatt.
- Klicka på Spara.
För att koppla rabattmall till kund.
- Scrolla fram mallen i listan Rabattmall.
- Ange matris 1-9 under Reservdelar radnivå.
- Klicka på Spara.
Att tänka på när man väljer vilken rabatt kunden skall ha så väljer man en av punkterna 1-9. Det innebär att alla rabatter som blivit satta på ex. punkt 1 i menyn Kundrabatter kommer att påverka kunden.
För att se vilka kundrabatter som finns på artikeln finns fliken Reservdelar, sök fram artikeln, klicka Redigera. Vid Priser, Inköpsrabatter klicka på Kundrabatter. Där syns de kopplade kundrabatterna. |