Manualer

Avskrivning på kundfaktura

Den kanske vanligaste anledningen att göra en avskrivning är att kunden gått i konkurs och att du mottagit ett besked från konkursförvaltaren att du inte kommer få betalt för din fordran. Ett annat exempel är om kunden har bestridit en faktura och du som säljaren gjort allt som rimligen kan krävas för att få betalt. 

Här beskrivs hur du skriver av en faktura.

  1. Gå till Ekonomi → Kundreskontra.  
  2. Öppna den faktura du önskar att skriva av genom att skrolla i listan eller direkt slå fakturanumret och klicka Enter.  
  3. Klicka på knappen Ny betalning, skriv in beloppet du vill skriva av samt datumet du önskar att fakturan ska registreras som avskriven. Som Betalsätt i rullgardinslisten sätts Avskrivet. 
  4. Välj Spara
  5. Klicka på knappen inbetalningsjournal, Skapa journal och slutligen Bokför. Journalen sparas även ned som en PDF.

 

Om du får frågan ”Momsberäkningen för avskrivningen på denna faktura är inte 25 %. Vill du använda 25 % för beräkningen istället?”, är det troligtvis en självrisk involverad i fakturan. Det kan också bero på att en vara är sålt med en annan momssats, exempelvis glass eller en tidning. Vi rekommenderar att du tar reda på fakturans innehåll innan frågas besvaras.
Tillbaka
Tillbaka till manualer