Här beskriver vi hur du säkerställer att lagerförändringar fungerar korrekt vid integration mellan Winassist och Fortnox.
Förutsättningar innan du börjar:
- Säkerställ att du har modulerna Bokföring, Fakturering och API aktiverade i Fortnox
- Användaren som loggar in måste ha licens för dessa moduler – annars fungerar inte kopplingen
Inställningar i Fortnox
Verifikationsserier
- Lagerförändringen bokförs på samma serie som fakturan
- Gå till Bokföring → Verifikationsserier
- Aktivera ”Manuell kontering” för serierna som används för:
- Kundfakturor
- Kontantfakturor
- Kortfakturor
Inställningar i Winassist
- Gå till System → Parametrar → Bokföring → Betalningsvillkor
- Sätt ”Ta med lagerförändring på bokföringsunderlag” till JA
- Klicka på Spara
- Gå till System → Parametrar → Bokföring → Kontoplan
- Klicka på Fördelning
- Redigera R-konton och säkerställ att:
- Konto för lager och varukostnad är ifyllda
- Alla R-rader har konton för samtliga avdelningar. Om något konto saknas kommer inget verifikat att skapas för det kontot