Eftersom huvudboken används i många sammanhang och till olika ändamål så har vi skapat en huvudbok som användaren själv kan påverka. Det finns flera valbara fält och möjligheterna att välja in flera konton har förbättrats.
Funktionen är även byggd så att du kan arbeta i ekonomisystemet och samtidigt ha huvudboken öppen i ett separat fönster. Men du kan också stänga ner den då den föregående sökningen finns kvar nästa gång den öppnas, så länge inte hela systemet startats om.
Placering
I ikonraden klicka på den Bruna boken. Men finns även under Hjälpredor → Dynamisk huvudbok.
Innehåll
I huvudet kan urvalet göras på ett eller flera konton, datumperiod samt sökningar på text eller tal. Kontot kan skrivas in manuellt eller sökas med F4 tangenten. Genom att sätta ett kommatecken emellan, så kan flera konton väljas in.
I sökningen visas en lista på alla konton. Bocka i ett eller flera konton och tryck på knappen Läs transaktioner för att hämta informationen.
Genom att bocka ur ”Balanskonto” eller ”Resultatkonto” minskar du urvalet konton att leta ibland. Valet ”Aktiva konton” använder du för att se endast de konton det skett transaktioner på.
Genom att skriva siffror i urvalet så kommer fokus att ändras i listan. Söker du ett konto i kontoklass 3 så kan du ange siffran tre för att hamna på det första kontot som börjar på 3. Detta går även att göra med fler siffror eller ett helt konto. Men tänk då på att skriva alla siffror i en följd. Vid för lång paus till nästa siffra så görs sökningen om.
Söktext
Sökning kan ske på en mening, ett ord, del av ord, tal eller tecken. Sökningen kan göras tillsammans med ett konto angivet i kontonummer eller utan. Genom att göra en sökning utan konto så letar funktionen i hela kontoplanen och alla invalda fält, för angiven period.
Kolumner som ska visas
I denna box finns ett urval av fält som användaren själv väljer in. Bocka i den information du önskar se i huvudboken.
Fälten fylls på i den ordning du bockar i urvalet, men genom att använda musen kan du sedan flytta kolumnerna i den ordning som önskas, genom att klicka och dra i rubriken. Det är även i den här ordningen er pappers- och excelutskrift kommer att skapas. Genom att klicka på kolumnrubriken kan du ändra sorteringsordning från minsta till största värde och tvärtom. Knappen Spara inställningar sparar kolumnerna och den invalda ordningen så att samma information visas nästa gång du använder funktionen.
Gruppering
Som standard föreslås detaljerad information, men det går även att ”Summera per konto” och ”Summera per datum och leverantör”.
Summera per konto.
Finns det flera konton inlästa i huvudboken så kan dessa summeras per konto.
Summera per datum och leverantör
Visar alla utbetalningar summerat per leverantör. Är datumspannet större än en dag så summerar den även per datum. Vi rekommenderar att i systemet, bokföra utbetalningsjournalen detaljerat för att få leverantörsuppgifterna sparat i verifikatet. Detta kan bli ett bekymmer för de som betalar med fil och har en bank som klumpar ihop betalningarna per leverantör i bankutdraget. Genom att välja ”summerat per datum och leverantör” så är det enkelt att stämma av och samtidigt ha ett detaljerat verifikat.
Välj in fältet ”Förändring”. Då visas totalen av betalning och utnyttjad kredit. Väljer du också in fältet ”Leverantör” så syns informationen om vilken leverantör summeringen avser. |
Visa verifikat
Genom att dubbelklicka på en rad i dagsavstämningen så visas det valda verifikatet. Även denna kan ställas in efter behov. Välj in och justera storlek och ordning på fälten och sedan Spara inställningar, så visas verifikaten med samma information nästa gång också.
Utskrift
Huvudboken kan skrivas ut eller skapas i Excel. Utskriften anpassas till antal fält och informationens bredd i bästa möjliga mån. Men är det väldigt många fält invalda så kommer systemet varna för att all information inte får plats på utskriften. Använd gärna Excel då det inte finns några begränsningar.