Manualer

Debiteringsmallar

Som oftast när du startas upp så har en överenskommelse skett mellan er och Winassist så att de flesta konton redan finns upplagda i systemet, vi har även grundmallar som vi kan rekommendera att ni använder er utav. Om du ska ändra eller lägga till konton så bör detta ske i samråd med er ekonomiavdelning. Förutsättningen för att kunna välja in konton är att du valt in dem i systemet under System → Redigera Register, konton → Kontoplan, fordonsförsäljning. Här måste konton som ska användas pilas över i högra kolumnen. 

Här beskrivs vart du hittar och skapar debiteringsmallar 

  1. Gå till System → Redigera Register, konton → Kontomallar. 
  2. Ange Fordonstyp och Kategori. Ska det konteras upp per märkeskod, Modell och Beskrivning så fortsätter du ange dina val, som oftast kan konteringen vara kvar på ALLA gällande de 3 sistnämnda. 
  3. Klicka på Ny rad. 
  4. I listan Utfall anger du ditt val som ska konteras. 
  5. Sök fram genom att trycka F4 eller ange Kontonr och eventuellt Kostnadskonto. 
  6. Klicka på Spara. 

 

Använder du dig av fakturainläsningscentralen Rillion så måste Utfall-id anges för att konteringarna ska kunna utföras och uppkomma i det systemet. 

 

Tillbaka
Tillbaka till manualer