Här beskrivs två olika alternativ hur du utför en beställning samt vilka inställningarna du behöver göra för att få tillgång till kopplingen mellan Mekonomen Pro och Winassist. Märkeskoderna för katalogen är Mekonomen=BE. Förutsättningen för funktionen är att du varit i kontakt med Mekonomen för tillgång till portalen (Även om du har MekoCat som utgår 2022) Kontakta Mekonomenpro.IT-support@mekonomengroup.com Inställningar Gå till System → Parametrar → Arbetssätt → Sökvägar. I fliken Sökvägar 3 under rubriken Mekonomen lägg in AnvändarID (Alltid en e-mailadress), Lösenord och Varuhus. […]
Manualkategori: Winassist Verkstad
Honda HCSI
Här beskrivs hur du gör systeminställningar för att få tillgång till funktionen att skicka kunduppgifter till Honda. Förutsättningen för att få igång denna funktion är att du erhållit ett Verkstads ID från Honda. Nedan följer en beskrivning om vad du behöver ange för information för ett kundmedgivande och vart funktionen finns i systemet. Inställningar I […]
Iveco PRIM
Här beskrivs hur du gör systeminställningar för att få i gång funktionen automatisk lagerpåfyllnad. Denna funktion innebär att du slipper göra manuella beställningar och sätta upp beställningspunkter på de vanligaste omsatta lagerartiklarna. Filer på försäljningsstatistik exporteras till Iveco som genererar en beställningsfil som importeras tillbaka till Winassist. Detta skapar en beställning i beställningsmodulen under Nya […]
Serviceavtal
Från Winassist får du enkelt och smidig information om att det finns centrala serviceavtal från generalagent på aktuellt fordon då en arbetsorder läggs upp. Här beskrivs upplägg av nytt fordon/kund. Skapa en ny arbetsorder i WinAssist. Ange registreringsnumret och tryck Enter. När fordonet inte tidigare finns upplagt i WinAssist visas nu boxen Fordon på skärmen. Klicka nu påknappen Infotorg Grund info (F2). Ny box Kundervisas på skärmen med uppgifter på vad vägverket känner till […]
Periodisering serviceavtal
De avtal som behöver periodiseras kontinuerligt är engångsbeloppen. Eftersom avtalen sträcker sig över en längre period men debiteras kund i förväg så behöver intäkten fördelas över avtalets livslängd. Användaren väljer själv om detta ska göras varje månad eller vid årsbokslut. När periodiseringen sker ska perioden vara avslutad. Eftersom det i fordonssystemet går att bakdatera sina […]
Skapa avtalsmallar serviceavtal
Avtalsmodulen används för att fakturera kunderna Löpande serviceavtal. Alla fakturor avseende samma period faktureras samtidigt. Systemet levereras med standardmall för månads-/kvartalsfakturering. I dessa mallar är Radtyp S förifylld. Har du skapat en annan radtyp i kontoplanen så ska denna anges under inställningen för debiteringsrad, det kan göras genom att redigera mallen/mallarna. Inställningar I huvudmenyn […]
Reservdelsbeställning Mitsubishi
Här beskrivs hur du gör inställningar och gör reservdelsbeställningar från Winassist beställningsmodul till K.W.Bruun logistik. Funktionen ingår i det anpassningspaket som finns tillgängligt för auktoriserade verkstäder. Grundinställningar Gå till System → Parametrar → Leverantörer. Sök upp aktuell leverantör genom att klicka på knappen Sök. Klicka på knappen Uppgifter för filöverföring. Fyll dina företagsuppgifter. Kundnr, Användare […]
Skapa betalning med Resurs Bank
Här beskrivs hur du skapar och skickar en betalning till kund via Resurs Bank som finns integrerat i Winassist som ett betalsätt. Förutsättning för att denna funktion ska fungera är att SMS funktionen är aktiverad och att inställningarna för Resurs Bank är gjorda i systemet. Skicka betallänk till kund Kontrollera att rätt mobilnummer och e-post […]
Inställningar Resurs Bank
Här beskrivs hur du ställer in Butiks-ID och inloggningsuppgifter till Resurs Bank. Förutsättningarna för denna funktion är att du fått uppgifterna Butiks-id, Användarnamn och Lösenord från Resurs Bank. Inställningar I huvudmenyn gå till System → Parametrar → Bokföring → Betalsätt Under rubriken Resurs Bank fyller du i Butiks-id, Användarnamn och Lösenord (Tillhör du Autoexperten kedjan […]
Fördela fakturerad tid på A rader per mekaniker
Här beskrivs hur du fördelar upp en eller flera A-rad på en arbetsorder på olika tekniker. Förutsättningarna för att göra detta är att du fakturerat ut arbetsordern. Denna funktion används till att fördela den faktiska fakturerade tiden. Gå in på aktuell faktura och markera den A-rad som ska fördelas Högerklicka på markerad rad och välj Dela stämplad arbetsrad per tekniker Klicka på Fördela […]