Fakturera interna påkostander till VK på annan anläggning

Här beskrivs hur du sätter upp systemet för att du ska kunna internfakturera påkostnader enkelt från en verkstad och till ett VK på en annan anläggning. Detta sker som oftast då du vill kunna skicka bilen för reparation till annan anläggnings verkstad tillfälligt för att sedan köra tillbaka den till den vagnpark den tillhör. Du […]

MECA Pro

Här beskrivs hur du gör inställningen samt processen för att importera och beställa artiklar i Winassist till Meca Pro.  Förutsättningen för denna funktion är att den är aktiverad hos Winassist, kontakta Support@winassist.se för mer information.  Inställningar  Gå till System → Parametrar → Arbetssätt → Sökvägar  I fliken Sökvägar 2 under rubriken MECA lägg in AnvändarID (alltid en e-mailadress) och Lösenord samt FöretagsID  […]

Uppdatera system

Här beskrivs hur du gör för att uppdatera ditt system när du fått en ny version av support@winassist.se.  Förutsättningen för denna manual är att du har ditt system lokalt installerat, använder du en IT-lösning såsom terminalserver, Remote desktop, Remote App eller fjärrskrivbord kan du behöva ta hjälpa av din IT-leverantör då lösenord brukar krävas för […]

BMW VOC (Voice Of Customer)

Här beskrivs hur du gör inställningar i systemet så att du får notiser om viktig information som måste vara ifylld för att insamling av information till VOC rapporten, och för att underlätta att du inte missar. Rapporten bör innehålla följande information Kundtyp, Telefonnummer och E-post. Förutsättningarna för denna funktion är att du har den aktiverad […]

KPI Rapport

Här beskrivs hur du sätter upp en KPI rapport (Key Performance Indicator-rapport).  Rapporten tar fram en sammanställning av viktiga nyckeltal och är en viktig del av företagets styrningsprocess. Syftet med en KPI-rapport är att ge insikt och mäta hur väl organisationen uppnår sina mål i dess framgång och framsteg och identifiera, utvärdera eventuella områden där förbättringar […]

Förklaring behörigheter

Här beskrivs lite mer ingående vad behörigheterna du kan sätta på en anställd verkligen innebär. Denna beskrivning avser uppsättningen av behörigheter i Verkstad. Förutsättningen för att du ska kunna ändra en anställds behörigheter är att du själv är satt som administratör och har dess behörigheter annars kommer du inte komma in under System → Anställda. […]

Interna lagerflyttar

Här beskrivs hur du gör inställningar samt flödet för lagerflyttar. Lagersaldot kommer minska från anläggningen som skickar artikeln och ökas hos mottagare anläggningen genom att det skapas en SIE fil på lageröverföringen. Förutsättningen är att du har en så kallad driftställemiljö uppsättning vilket innebär att du har flera anläggningar i ditt Winassist. Inställningar I huvudmenyn […]

Rapporter Tidredovisning

Här beskrivs hur du skapar rapporter på dina avdelningar eller mekaniker gällande Bokad/Stämplad/Garanti tider för att mäta effektiviteten, Upparbetning nyckeltal och fakturerade reservdelar. Gå till Bokning/Tidredovisning – Rapporter   Fliken Rapporter Fakturor   Ange Urval efter datum eller Urval efter fakturanr  Ange Urval – Fakturor efter behov  Du kan redovisa Avdelning separat och/eller Tekniker separat  Ange […]

Inställningar Servicebox i Edge

Här beskrivs hur du gör inställningar i din webbläsare för att öppna Servicebox i webbläsaren Edge istället för Explorer. Gäller märkesanpassningar såsom Citroën, Peugeot, Mazda och Opel. Förutsättningarna för att gör nedan flöde är att du satt upp Servicebox först.  Gå till Winassist Gå in på en befintlig ao eller skapa en ny  Öppna en […]

Koncernfordran

Här beskrivs hur du gör kontouppsättning och inställningar för att aktivera Koncern fordran i Winassist. Detta är för att du ska kunna skilja på vad du har fakturerat inom koncernen och externa kunder. Förutsättningen för att koncernfaktureingen ska fungera är att du använder dig av K som Radtyp och Kod nr nedan.  Inställningar skapa nytt […]