Översättning paketregister Citroën

I paketprisregistret finns bara Citroën artikelnummer. Det är troligt att några artikelnummer såsom olja, glykol, bromsvätska m.m. behöver ersättas med era lokala artikelnummer. Detta görs på följande sätt. Gå till Paket/Tidverk → Översatta artiklar i paket. Välj Ange Citroëns Artikel nr och MK under Artikelnr, exempelvis S61405 = 10W40 Olja och MK = CI. Ange […]

Inställningar för veckoplaneringen

Här beskrivs hur du gör inställningar för hur du vill att veckoplaneringen ska utformas i översikten tidsmässigt och vilka tekniker du vill kunna boka arbeten på. Gå till Bokning/tidredovisning → Bokning Ställ in storlek på rutorna i veckoplaneringen under Bokningstavla, från vilken tid och hur många timmarna framåt som skall visas i planeringen Under Förvald […]

Lägg till / Redigera fakturaavgift eller referensränta

Här beskrivs hur du lägger in eller redigerar en fakturaavgift eller referensränta på dina fakturor/kundfordringar. Gå till System → Parametrar → Bokföring → Betalningsvillkor. Under Avgifter/Räntor anger du önskad fakturaavgift exkl moms och/eller referensräntan. Klicka på Spara. I summeringsfältet på en arbetsorder kommer nu fakturaavgiften anges på kreditkunderna.   Referensränta är en räntesats som fastställs […]

Reservdelsbeställning Citroën

Här beskrivs hur du gör inställningar och gör reservdelsbeställningar från Winassist beställningsmodul till K.W.Bruun logistik. Funktionen ingår i det anpassningspaket som finns tillgängligt för auktoriserade verkstäder.  Grundinställningar Gå till System → Parametrar → Leverantörer. Sök upp aktuell leverantör genom att klicka på knappen Sök. Klicka på knappen Uppgifter för filöverföring. Fyll dina företagsuppgifter. Användare ID och lösenord […]

Hantering av Citroënkampanjer

Från Winassist får du enkel och smidig information om att det finns en kampanj på aktuellt fordon då en arbetsorder läggs upp. OBS ! Ni måste alltid kontrollera i Ereca om kampanjen är utförd eller inte. Här beskrivs hur en kampanjen visas då ett nytt fordon läggs upp i WinAssist. Skapa en ny arbetsorder i […]

Garantimanual Citroën

Garantihantering i Winassist för Citroën Grunden för garantihanteringen är alltid att G-märka de arbetsorderrader som avser garanti. I och med det behöver man inte skriva separata arbetsorder för garantiarbeten utan kan blanda vanliga reparationsarbeten med garantier på samma arbetsorder. G-märkta rader kommer ut på ett garantiunderlag. På garantiunderlaget framgår arbetsordernummer, fakturanummer, regnr, ägare, kilometerställning samt […]

Servicebox Citroën/Peugeot

Konfigurera/kontrollera inställningar i din webbläsare Internetalternativ → Säkerhet → Platser → Lägg till Citroën/Peugeot sida → Anpassad nivå (betrodda platser) → Anslut till datakällor över domäner, Aktivera. Gör inställningar Logga in på generalagentens webbsida med administratörsrättigheter. (Hör med din data-ansvarige eller IT-avdelningen hos generalagenten) Gå till Administration → Mitt säljställe I vänster kolumn välj Mina […]

KPI rapportering till Citroën

Återrapporteringsstandard för Citroën verkstäder. Citroën verkstäderna skall återrapportera KPI (Key performence Indicators) till Citroen. De nya direktiven gäller från 2010-10-26          . Återrapportering varje månad görs på följande sätt. Gå till System → Statistik/Återrapportering → Citroën (EQC) Kontrollera att rätt månad är angivet, standard ar alltid föregående månad. Klicka på knappen KPI […]

Aktivera kundreskontran i Winassist Ekonomi och Fordon

Du kan välja i vilket system som kundreskontran ska finnas tillgänglig. Grundinställningen i systemen är att kundreskontran är aktiv i Verkstad-, respektive fordonssystemet men finns då inte i Ekonomisystemet. Har du Winassist Fordon finns möjlighet att aktivera kundreskontra så att de finns i både Ekonomi och Fordonssystemet samtidigt.   Här beskrivs hur du gör grundinställningarna […]

Skapa nytt betalsätt i kundreskontra.

Syftet med att skapa egna betalsätt är för att underlätta uppföljning av betalningar och att kunna bokföra dessa på separata bokföringskonto. Här kan du även skapa egna konton för överbetalning. Här beskrivs hur du skapar ett nytt betalsätt Gå till Ekonomi → Kundreskontra. Gå till System → Inställningar → Konton. Under Gemensamma huvudkonton, klicka på […]