Automatiskt angiven tekniker på arbetsorder

Om du har missat att boka en tekniker på en arbetsorder så kommer systemet per automatik ange den teknikern som stämplat tid på arbetsordern. Är det flera tekniker som har stämplat tid på arbetsordern kommer en varning upp och du får då möjlighet att välja vilka tekniker som ska knytas till de olika arbetsraderna. Ingen […]

Snabbkommando för val av internkundnummer

En verkstad kan ha ett flertal olika kundnummer för att skapa en internfaktura. För att urskilja interna kundnummer på ett snabbt sätt kan du använda snabbkommandot Ctrl + F5 i kundnummerfältet på en aktiv arbetsorder. Då visas en lista på samtliga interna kundnummer som kan väljas in på ordern.   Använder du knappen Page Up […]

Skapa paketpriser

I denna funktion kan arbetsoperationer, reservdelar, och textrader kopplas ihop för att utgöra ett så kallat paket. Paketpriser är utmärka att användas vid prisofferering vid exempelvis service med snabba och korrekta besked. Dessa nås och kan sökas via knappen Paket vid registrering av arbetsorder. Observera att arbetsoperationer, reservdelar, arbeten från tidverk samt Textrader som avses […]

Ange kundtyp och kön på kunden i kundregistret

För att kunna kategorisera de personuppgifter ni behandlar i enlighet med GDPR, underlättar det att kartlägga vilka personuppgifter som behandlas i verksamheten. Det är med andra ord bra att veta om kunden är en privatperson eller organisation då dessa uppgifter behöver behandlas olika enligt lag. Här beskrivs hur du kategoriserar kunden genom att ange Kundtyp […]

E-post inställningar

Här beskrivs hur du gör inställningar för att kunna skicka e-post genom systemet. Detta är en lokal inställning och behöver ställas in på varje klient. Skickar du påminnelser och krav via kundreskontra måste e-post inställningarna även göras i kundreskontran. Innan du börjar lägga in inställningarna behöver du veta ditt användarnamn och login på din mail. […]

Omsättning historik / Lageromsättning

Här beskrivs hur du får ut en rapport på lageromsättningen på alla artiklar under en vald period. Du får här en översikt på Antal, fakturanr, saldo som gått in och ut från lager samt lagervärde mm. Gå till Reservdelar → Rapporter → Omsättning historik. Ange perioden som urvalet ska ske på. Fyller du i ett […]

ToP Online Operationer för Volkswagen

Det finns möjlighet att importera arbetsoperationer direkt in på arbetsorder i Winassist. Detta gör att det blir lättare att lämna prisuppgift/kostnadsförslag till kund. Detta är en funktion för dom som är auktoriserade för Volkswagen och som ingår vid aktiv PPS-Online modul. Skapa en ny arbetsorder, klicka på VW-loggan → ToP Operationer. ToP Operationer öppnas med […]

Importera service- och reparationspaket från PPS och ToP Online

Här beskrivs hur du har möjlighet att importera service- och reparationspaket från PPS Online/ToP Online direkt in på arbetsorder i Winassist. Detta gör att det blir lättare att lämna prisuppgift till kund. Denna koppling är till för dom som är auktoriserade för Volkswagen. Kontakta sales@winassist.se för mer information. Börja med att kontrollera att du har […]

Användarguide Nissan Superservice Menus 2

Vi har i samförstånd med Nissan tagit fram en koppling till Superservice Menus 2 för att underlätta i ert dagliga arbete samt ge er tidsbesparing. I denna text beskriver vi hur kopplingen bör användas. Förutsättningarna för denna funktion är att du lagt in alla inställningar. Se vidare info i länkad manual nedan.   Här beskrivs […]

Inställningar Nissan Superservice Menus 2

Här beskrivs hur Winassist verkstad samt Superservice Menus behöver sättas upp för att fungera korrekt.   Inloggningsuppgifter Gå till menyn System → Parametrar → Arbetssätt → Sökvägar, fliken Sökvägar 4. Ange ditt AnvändarID samt Lösenord (Erhålls av importör). Klicka på Spara.   Timdebiteringen i Winassist och Superservice måste vara lika. Här beskrivs hur du kontrollerar […]