Återrapportering gör du för att avsluta inventeringen och för att du ska ha möjlighet att ta ut en lista med alla avvikelser som eventuellt behöver följas upp. Förutsättningarna för att kunna göra en återrapportering och se en avvikelselista är att du har exporterat filen med inventeringen från handdatorn tillbaka till systemet. Innan du påbörjar en […]
Manualkategori: Winassist Verkstad
Koppla bokföringskonto Swish
Betalningar som sker via swishkopplingen separeras i bokföringsunderlaget och ska därför sättas upp med konto för att sie-fil ska kunna genereras. Gå till System → Parametrar → Bokföring → Kontoplan. Markera betalsätt Swish i rutan Gemensamma konton och tryck Redigera. Ange bokföringskonto. Klicka på Spara. Om ni har använt swish manuellt tidigare och skapat ett betalsätt […]
Flytta jobb från veckoplanering till dagsplanering
Här beskrivs hur du gör inställningar för mer automatiskt flöde eller hur du hämtar ner dagens arbeten manuellt från veckoplaneringen till dagsplaneringsvyn (Tidredovisningen) så att teknikerna kan se dagens arbetsordrar i exempelvis Timeassist och Teknikerappen. Gå till fliken Dagsplanering Klicka på knappen med den gröna pricken, i huvudmenyn Ange valet Hämta dagens bokningar eller Avbrutna […]
Skapa och installera Swish certifikat
Här beskrivs hur ett Swish certifikat skapas och installeras på en klientdator. Detta är en förutsättning för att kunna tända upp knappen i Winassist som ett betalsätt. Fråga efter ett webbhandelskonto hos din bank för mer information om eventuella kostnader per månad eller transaktion. OBS! Viktigt att du har webbhandelskonto / handelskonto och inte ej […]
Försäljningsrapport
Alla fakturor/kontantnotor sparas i systemet och därav finns möjligheten att läsa ut en rapport på försäljningsinformation genom att ställa olika villkor. Du kan ta fram rapporten summerad eller detaljerad per faktura. Resultatet presenteras på samma sätt som i bokföringsunderlaget, skillnaden är att detta underlag kan skapas obegränsat och under andra perioder. Här beskrivs hur du […]
Avregistrera fordon från Tracer
Här beskrivs hur du avregistrerar fordon från Tracer, om ett fordon ligger kvar i Tracer och du får påminnelsemail om detta fordon. Varje natt görs utskick från Tracer på fordon vars besöksdatum är passerade men fordonen ännu ligger kvar i Tracer. Det kan gälla fordon som inte kom till er eller att arbetsordern inte är […]
Registrera fordon i Tracer
Här beskrivs hur du registrerar in ett fordon i Tracer och hur systemet då kan ge möjlighet att exempelvis skicka en servicepåminnelse till kund en dag innan bokning och även hur kund vill bli kontaktad. Skapa en ny eller aktivera en befintlig arbetsorder. Gå till Kunder/Fordon → Tracer → Registrera nytt fordon. Lägg till Schema […]
Skrivarinställningar kundreskontra
I kundreskontran kan du skriva ut inbetalningsjournaler, kundreskontrarapporter, Brev/påminnelse/krav, kontoutdrag och räntefakturor. Här beskrivs de skrivarval du kan göra i kundreskontran. Gå till Kundreskontra → System → Inställningar → Skrivare. Skrivare Skrivaren som du angett som Standard på din dator ligger per automatik i systemet. Här beskrivs hur du väljer en annan skrivare. […]
BMW beställning
Beskrivning Skicka en beställning som fil till BMWs system ATLAS. Filen skickas via BMWs program PIX som sedan transporterar beställningen vidare till ATLAS. Förutsättning Winassist Verkstad med version 12.0.19.0 eller högre samt med kundnyckel “BMW Anpassning” aktiverad. Återförsäljarnummer hos BMW. BMW PIX. Programmet tillhandahålls från BMW via auktorisation. Winassist Backend med version 12.0.19.0 eller högre. […]
Bifoga PDF med bokningsbekräftelse
Skapa möjlighet att bifoga ett PDF dokument med bokningsbekräftelsen till kund. Tanken är att denna funktion ska underlätta att få ut information till kunder som har bokat in sin bil. Det kan vara att man exempelvis bifogar vägbeskrivning eller annan information som kund bör få innan uppsatt tid. Här beskrivs hur du väljer in PDF […]