När internkundnr är skapat behöver detta anges i serviceavtalsmodulen. Läs mer Skapa internkundnr Gå till Avtal → Inställningar. Klicka på knappen Byt kund. Markera internkundnr som du skapat och klicka på Välj. Klicka på Stäng.
Manualkategori: Winassist Verkstad
Skapa internkundnr serviceavtal
För att systemet ska veta när serviceavtalet ska påverkas behövs ett eget internkundnr skapas som sedan kopplas till avtalsmodulen. Gå till fliken Betalare och klicka på Ny kund. Ange ett internt Kundnr (rekommendation SER.AVTAL) och Namn, tryck sedan på Spara. Detta för att ett kundnr kan endast göras om till ett intern kundnr och inte […]
Skapa serviceavtal
Systemet stödjer fyra möjliga typer av serviceavtal. Oavsett vilken typ av avtal som är aktuellt för ert företag så fungerar uppläggningen och uppföljningen på samma sätt för samtliga. Oavsett om det är ett manuellt, löpande eller löpande finansbolags avtal som ska skapas då fungerar uppläggning på samma sätt. Enda skillnaden är i vilken flik avtalet […]
Skicka påminnelse eller krav
Här beskrivs hur du gör om du har fakturor/kundfordringar som inte blivit betalda och behöver skickas som påminnelse eller krav. Gå till Ekonomi → Kundreskontra och under fliken Fakturabevakning Markera kunden i vänstra boxen för att se dennes fordringar i högra boxen Markera aktuell faktura i högra boxen och klicka på P på tangentbordet för […]
Kortkommandon
Många snabbkommandon är angivna i systemet och står som oftast efter en funktion. Här beskrivs olika kortkommandon/snabbkommandon som du kan använda dig av istället för att klicka dig fram i systemet och även kommandon som inte är angivna efter en funktion. Ctrl + S = Spara ao Ctrl + A = Sök ao Ctrl […]
Dela garantiorder i Garantimodulen
Här beskrivs hur du kan dela upp garantiorder inne i garantimodulen om du valt att lägga flera garantier på samma order vilket kan innebära att du kommer att erhålla ersättning i olika omgångar och då behöver delas istället för att skapa delbetalningar. Gå till Garantier → Skapa/Redigera. Sök in aktuell garanti och klicka på Aktivera. […]
Företagsuppgifter i kundreskontra
Här beskrivs hur du lägger in företagsuppgifter så att de kommer med på exempelvis krav, påminnelser eller räntefakturor (Endast verkstad). Gå till Kundreskontra, beroende på vilken modul du har se nedan Verkstadsmodul = Ekonomi → Kundreskontra Fordonsmodul = Ekonomi → Kundreskontra Ekonomimodul = Arbeta med → Kundreskontra, eller den Gröna symbolen med ett dollartecken Gå […]
Inexchange
Här beskrivs hur du ska gå tillväga för att ordna e-fakturering och därför behöver upprätta en Inexchange–skrivare. Många företag kräver numera att fakturan ska skickas som e-faktura. Skicka ett mail till: partner.sales@inexchange.se Eller ring till: 0500-44 63 60 Viktigt att du anger att du är en Winassistkund i mailet eller vid påringningen. Läs mer […]
IE inställningar för servicebox
Här beskrivs vilka inställningar som behöver göras i Internet Explorer för Servicebox. Inställningar Starta en Explorer. Gå till Verktyg → Internetalternativ. Gå till fliken Säkerhet klicka på knappen Anpassad nivå… Scrolla ner till du ser Anslut till datakällor över domäner, markera Aktivera. Klicka på OK.
Reservdelsbeställning Peugeot
Här beskrivs hur du gör inställningar och gör reservdelsbeställningar från Winassist beställningsmodul till K.W.Bruun logistik. Funktionen ingår i det anpassningspaket som finns tillgängligt för auktoriserade verkstäder. Grundinställningar Gå till System → Parametrar → Leverantörer. Skapa ny eller sök fram leverantören K.W. Bruun. Klicka på knappen Uppgifter för filöverföring. Ange information samt AnvändarID och Lösen som […]