Här beskrivs inställningar och flödet som finns för Saga2 dubbelriktad kommunikation. Möjlighet att styra artiklar till ett bilmärke, klassa externa och främmande artiklar samt att översätta lokala artiklar och sätta faktorer. Översättning garantireservdelar Gå till System → Parametrar → Arbetssätt → Generella inställningar. Klicka på fliken Märkesanpassningar. Under fliken VGS klicka på Inställningar för garantireservdelar. […]
Manualkategori: Winassist Verkstad
Ändra eller ta bort garantiorder som är skickad till Saga 2
Vill du ändra på en garantiorder som är exporterad till Saga2 så gör du detta i användargränssnittet i Saga2. De differenser som uppstår mellan Winassist arbetsorder och den behandlade garantiordern från Saga2 justeras vid import. Du kan lägga till nya rader på en exporterad arbetsorder i Winassist under tiden den bearbetas i SAGA 2, men […]
Skicka tilläggsarbete via teknikerappen med ASAP
Här beskrivs hur du skapar ett tilläggsarbete genom teknikerappen och på arbetsorder som du kan skicka till kund och få accepterat genom ett svar från kund som du ser i en digital dialog i systemet. Förutsättningen för att appen ska fungera fullt ut för teknikern bör man se över alla inställningar under Behörigheter. Läs mer […]
Skicka kostnadsförslag genom ASAP
Här beskrivs hur du skapar ett kostnadsförslag som du kan skicka till kund och få accepterat genom ett svar från kund som du ser i en digital dialog i systemet. Har du inte ASAP och vill få mer information kontakta sales@winassist.se Gå in på aktuellt kostnadsförslag. Klicka på knappen ASAP → Skapa kostnadsförslag. Reg.nr, AOnr, […]
Skicka tilläggsarbete med ASAP
Här beskrivs hur du skapar ett tilläggsarbete på arbetsorder som du kan skicka till kund och få accepterat genom ett svar från kund som du ser i en digital dialog i systemet. Du kan skapa ett tillägg och ange fritt vilken summa och vad det gäller genom att använda dig utav Skapa tilläggsarbete eller så […]
Kortterminal inställningar Origum
Här beskrivs hur du kopplar in en integrerad kortterminal och hur du gör inställningar för dagsavslut mm. Installation Koppla kortläsaren till nätverket. För att lägga in IP numret läs bifogad manual med kortterminalen. Inställningar i Winassist Gå till System → Parametrar → Bokföring → Betalsätt. Bocka i Använd kortläsare och ange IP numret, klicka på […]
Kortterminal användning Origum
Här beskrivs hur du använder den integrerade kortterminalen och hur du tar ut dagsavslut samt matchar det mot bokföringsunderlaget. Förutsättningen för att du ska kunna starta försäljningen i kortterminalen är att du lagt in alla inställningar i både Winassist och i kortterminalen. Försäljning. När en kort försäljning sker så skickas beloppet över till kortläsaren. Den […]
Koppla Reservdelar till underkonton och märkeskod
Om du skapar underkonton och även kopplar dem till en märkeskod så kan du få ut rapporter som påvisar hur mycket reservdelar som blivit sålda per märkeskod. Ofta så ligger alla reservdelar på samma konton i bokföringen och det kan då vara svårt att särskilja exempelvis originalartiklar och övriga. Här beskrivs hur du lägger in […]
Byt driftställe
Här beskrivs de olika valen du kan göra för att komma in på organisationens olika driftställen. Vid start av systemet Ange ditt Användarnamn och Lösenord. I scroll listan väljer du Driftställe. Klicka på Logga in. Vid byte inne i systemet Gå till Arkiv → Byt driftställe. I scroll listan väljer du Driftställe. Klicka på Byt. […]
Kundreskontratexter
Här beskrivs vart du skapar text mallar som kan användas vid utskick av påminnelser, krav eller brev och hur du anger vilken mall som ska användas på kundnr. I systemet ligger redan en standardmall för varje ärende som går att redigera men ej att ta bort. Skapa textmallar Gå till Ekonomi → Kundreskontra. I huvudmenyn […]