E-post inställningar G-mail

Här beskrivs hur du gör inställningar för att kunna skicka e-post genom systemet med G-mail pga att Microsoft har tagit bort funktionen “Tillåt mindre säkra appar”.   Detta är en lokal inställning och behöver ställas in på varje klient. Skickar du påminnelser och krav via kundreskontra måste e-post inställningarna även göras i kundreskontran. Innan du […]

Inställningar för nya P27 filen (Pain001)

Viktigt! Förutsättningarna för denna funktion är att du varit i kontakt med din bank. Läs informationen om bankernas olika förfaranden längre ned innan du går vidare! Bankerna kommer fasa ut den sk LB filen mot den nya filformat standarden ISO20022 XML för leverantörsbetalningar som heter Pain001 och Camt054D samt bankgiro filer och kundinbetalningar Camt054C. Den gamla […]

Reservdelsbeställning Opel

Här beskrivs hur du gör inställningar och gör reservdelsbeställningar från Winassist beställningsmodul till K.W.Bruun logistik. Funktionen ingår i det anpassningspaket som finns tillgängligt för auktoriserade verkstäder.  Grundinställningar  Gå till System → Parametrar → Leverantörer.  Sök upp aktuell leverantör genom att klicka på knappen Sök.  Klicka på knappen Uppgifter för filöverföring.  Fyll dina företagsuppgifter. Kundnr, Användare […]

Mekonomen Pro

Här beskrivs två olika alternativ hur du utför en beställning samt vilka inställningarna du behöver göra för att få tillgång till kopplingen mellan Mekonomen Pro och Winassist. Märkeskoderna för katalogen är Mekonomen=BE.   Förutsättningen för funktionen är att du varit i kontakt med Mekonomen för tillgång till portalen (Även om du har MekoCat som utgår 2022) Kontakta Mekonomenpro.IT-support@mekonomengroup.com Inställningar  Gå till System → Parametrar → Arbetssätt → Sökvägar.  I fliken Sökvägar 3 under rubriken Mekonomen lägg in AnvändarID (Alltid en e-mailadress), Lösenord och Varuhus.  […]

Honda HCSI

Här beskrivs hur du gör systeminställningar för att få tillgång till funktionen att skicka kunduppgifter till Honda. Förutsättningen för att få igång denna funktion är att du erhållit ett Verkstads ID från Honda. Nedan följer en beskrivning om vad du behöver ange för information för ett kundmedgivande och vart funktionen finns i systemet. Inställningar I […]

Iveco PRIM

Här beskrivs hur du gör systeminställningar för att få i gång funktionen automatisk lagerpåfyllnad. Denna funktion innebär att du slipper göra manuella beställningar och sätta upp beställningspunkter på de vanligaste omsatta lagerartiklarna. Filer på försäljningsstatistik exporteras till Iveco som genererar en beställningsfil som importeras tillbaka till Winassist. Detta skapar en beställning i beställningsmodulen under Nya […]

Serviceavtal

Från Winassist får du enkelt och smidig information om att det finns centrala serviceavtal från generalagent på aktuellt fordon då en arbetsorder läggs upp.   Här beskrivs upplägg av nytt fordon/kund.  Skapa en ny arbetsorder i WinAssist.  Ange registreringsnumret och tryck Enter.  När fordonet inte tidigare finns upplagt i WinAssist visas nu boxen Fordon på skärmen. Klicka nu påknappen Infotorg Grund info (F2).  Ny box Kundervisas på skärmen med uppgifter på vad vägverket känner till […]

Periodisering serviceavtal

De avtal som behöver periodiseras kontinuerligt är engångsbeloppen. Eftersom avtalen sträcker sig över en längre period men debiteras kund i förväg så behöver intäkten fördelas över avtalets livslängd. Användaren väljer själv om detta ska göras varje månad eller vid årsbokslut.   När periodiseringen sker ska perioden vara avslutad. Eftersom det i fordonssystemet går att bakdatera sina […]

Skapa avtalsmallar serviceavtal

Avtalsmodulen används för att fakturera kunderna Löpande serviceavtal. Alla fakturor avseende samma period faktureras samtidigt. Systemet levereras med standardmall för månads-/kvartalsfakturering. I dessa mallar är Radtyp S förifylld. Har du skapat en annan radtyp i kontoplanen så ska denna anges under inställningen för debiteringsrad, det kan göras genom att redigera mallen/mallarna.    Inställningar  I huvudmenyn […]

Reservdelsbeställning Mitsubishi

Här beskrivs hur du gör inställningar och gör reservdelsbeställningar från Winassist beställningsmodul till K.W.Bruun logistik. Funktionen ingår i det anpassningspaket som finns tillgängligt för auktoriserade verkstäder.  Grundinställningar Gå till System → Parametrar → Leverantörer. Sök upp aktuell leverantör genom att klicka på knappen Sök. Klicka på knappen Uppgifter för filöverföring. Fyll dina företagsuppgifter. Kundnr, Användare […]