Kundregister och adressetiketter

Här beskrivs hur du får ut listor på ditt kundregister som adress, telefon nr, mail, reg. nr, märkeskod m.m. Syftet med denna lista är att du kan göra egna urval för exempelvis servicepåminnelser eller göra utskick via SMS och ta ut etiketter eller skriva ut lista i Excel format.   Gå till Kunder/Fordon → Adressetiketter. […]

Får ej skrivas över

Syftet med att sätta en Ägare eller Betalare under status “Får ej skrivas över” är att någon inte av misstag uppdaterar eller byter ut de nämnda. Exempelvis på ett internt kundnummer eller på ett fordon som du vet kan uppdateras och ändras av misstag och man går in och uppdaterar fordonet via Bilvision eller Infotorg. […]

Byt eller flytta kundnummer

Här beskrivs hur du byter ut eller flyttar ett kundnummer om du exempelvis har registrerat en och samma kund på olika kundnr eller en kund med ett felaktigt kundnummer och där du har hunnit fakturera ut på det felaktiga kundnumret. Syftet med denna funktion är att du inte ska gå förlorad viktig information som statistik […]

Förbrukningsmaterial avgiftstak

Förbrukningsmaterial är en procentsats som är baserad på arbetskostnaden.  Här beskrivs hur du kan ange och begränsa beloppet för förbrukningsmaterial genom att sätta ett kostnadstak. Du kan även göra individuella inställningar på kund.  Förbrukningsmaterial inställningar i systemet.  Gå till System → Parametrar → Miljöavgifter.  Ange procentsats för påslag av förbrukningsmaterial som ska ske på varje […]

Miljöavgiftstak

En miljöavgift är baserad på en procentsats på arbetskostnaden. Här beskrivs hur du kan ange och begränsa beloppet för miljöavgift genom att sätta ett kostnadstak. Du kan även göra individuella inställningar på kund och fordon och även skapa olika värden per märkeskod. Miljöavgift inställningar i systemet. Gå till System → Parametrar → Miljöavgifter. Ange den […]

Verkstadsanalys rapport

Här beskrivs hur du kan ta ut en lista och får en översikt/statistik på hur många besök och medelvärdet per besök under en vald månad och märkeskod. Du får även information om hur många kunder som besökt dig fler än en gång/år och hur många som inte återkommit de senaste 12 – 36 månaderna.   Gå […]

Dela Kort och Kontant

Här beskrivs hur du kan dela en betalning om kund har både kontanter och kort.  Skapa ny eller aktivera en arbetsorder.  Klicka på knappen Summering.  Klicka på knappen Dela Kontant Kort.  Ange summan Kontant och tryck Tab →, summan för Kort skrivs över per automatik.  Klicka på Spara. I kundreskontra anges betalningen som Kontant Kort […]

Betala eller återbetala med Swish

Vid faktureringstillfället finns möjligheten att välja betalsätt Swish. Systemet gör då en förfrågan till kundens Swish app. Kunden i sin tur godkänner eller avbryter betalningen. Fakturan skapas och blir bokförd som Swish betalning omedelbart. Det är även tillåtet att returnera en betalning via Swish förutsatt att beloppet först har debiterats via Swish. Här beskrivs hur […]

Försäljningsrapport garantimodul

Alla fakturor/kontantnotor sparas i systemet och därav finns möjligheten att läsa ut en rapport på försäljningsinformation genom att ställa olika villkor. Du kan ta fram rapporten summerad eller detaljerad per faktura. Resultatet presenteras på samma sätt som i bokföringsunderlaget, skillnaden är att detta underlag kan skapas obegränsat och under andra perioder.   Här beskrivs hur du […]

Skapa en arbetsorder

Här beskrivs hur du påbörjar en arbetsorder med arbetsrad och reservdelsrad och även mer information om vad det finns för möjligheter och funktioner i systemet. Lägg upp Fordon. Gå till fliken Försäljning. Klicka på knappen Skapa ny Arbetsorder. Ange registreringsnumret på fordonet och tryck Enter. Finns inte fordonet i systemet kommer ny dialogruta upp för […]