Säkerhetskopia

Syftet med att ta en säkerhetskopia är om olyckan skulle vara framme och det sker en server krash eller dylikt så har vi möjligheten att återskapa / rekonstruera allt från den sista säkerhetskopian. Du har då minimerat skadan som uppstår av att förlora information som var inlagd i systemet. Vi rekommenderar att du alltid placerar […]

Rapport sovande lager

Rapporten visar artiklar som inte sålts eller inlevererats sedan ett visst datum. Den används för att få en översikt över sovande lager och för att justera status på artiklar till lagervara Nej/Ja eller som utgående artikel. Du kan även skriva av eller ta bort artikel helt. Gå till Reservdelar → Rapporter → Sovande lager Ange […]

Flytta en bokad lånebil

Det finns olika sätt att flytta en redan bokad lånebil.   Här beskrivs hur du flyttar en arbetsorder med bokad lånebil till annan dag. Flyttar en bokad arbetsorder genom att dra den till en annan dag i Veckoplaneringen och då kommer dialogrutan med lånebilar upp per automatik. Markera en lånebil och klicka på Välj.   […]

Skicka SMS

Här finner du de olika sätten att sända SMS på såsom tidsfördröjt, grupp eller enskilt. Se även mer info i tipsrutorna nedan. Förutsättningen för att SMS funktionen ska fungera är att du har angett ett mobil nr på kunden i boxen Mobil (Ej i Tele 1 eller Tele 2). Vill du veta mer eller aktiverat […]

Testa rabattkoder

Här beskrivs hur du kan se att alla rabattkoder i en märkeskod har en kopplad procentsats gällande inköpsrabatter så att inköpspriser blir korrekt på artiklarna vid beställning. Gå till System → Parametrar → Rabatter/Påslag → Inköpsrabatter. Klicka på knappen Testa rabattkoder. Välj märkeskod → Skapa urval. Urvalet visar den valda märkeskoden, rabattkoden samt längst till […]

Skapa ny kund

En ny kund kan behöva läggas upp manuellt om kunden exempelvis har ett utländskt reg.nr eller är en företagskund som har fler bilar. När du lägger till en ny kund anger du bland annat de uppgifter som behövs för att kunna skapa en faktura till kunden. Gå till fliken Ägare eller Betalare. Välj knappen Ny kund. […]

Rapport försäljning per kund

Här beskrivs hur du via en rapport ser omsättningen av specifika artiklar eller märkeskoder på kundnr.   Gå till Reservdelar → Rapporter → Försäljning per kund. Välj tidsspann Fr o m – t o m I Kundnr klicka … för att söka i kundregistret. I Artikelnr klicka … för att söka i registret för reservdelar. […]

Rapport mest sålda delar

Här beskrivs hur du tar ut en rapport på de mest sålda delarna över en tidsperiod på 18 månader. Du har möjligheten att visa per månad eller kvartalsvis. Gå till Reservdelar → Rapporter → Mest sålda delar. Fyll i fälten Märkeskod, Antal artiklar. Klicka i 18 månader eller Kvartal, utifrån vilken översikt du vill se. […]

Redigera stämplingsschema

Här finner du förklaring på hur du upprättar ett stämplingsschema på en anställd och vad funktionerna innebär. Gå till Bokning/Tidredovisning → Tidredovisning klicka på knappen Redigera kopplat schema. Klicka på knappen Nytt schema. Använd närvarostämpling I fliken dagsplanering under knappen Närvaro finns denna funktion att stämpla in och ut. Datorutstämpling vid arbetstidens slut Men denna funktion […]

Inleverans reservdelar

Det finns två olika sätt att göra inleverans av artiklar. Här beskrivs hur du gör när beställningen är skickad via Winassist verkstad egna beställningsrutin. Gå till Reservdelar → Beställning och på fliken Beställda. Markera aktuell beställning och tryck på Visa. Markera den rad som ska läsas in och tryck Enter. Skriv antal som du fått […]