Autobas koppling

Här beskrivs hur du gör beställning och inställningar för kopplingen mellan Autobas.se och Winassist. Inställningar Gå till System → Parametrar → Arbetssätt → Sökvägar. I fliken Sökvägar 4 under rubriken Autobas se ange AnvändarID och Lösenord. Under knappen Artiklar översätter du exempelvis vätskor som Olja, Spolarvätska m fl till ditt artikelnummer. Klicka på Spara. Arbetssätt […]

ABR

Här beskrivs hur du gör en beställning på olika sätt och inställningar för kopplingen mellan ABR Allians och Winassist. Inställningar Gå till System → Parametrar → Arbetssätt → Sökvägar I fliken Sökvägar 1 under rubriken ABR Allians ange ditt Kundnr och Lösenord Klicka på Spara Arbetssätt Skapa en ny arbetsorder i Winassist Klicka på ABR […]

Orio

Orio portalen har ett offertverktyg med modellanpassade servicetider (servicescheman), reparationstider och reservdelar. I Winassist Verkstad har vi tillsammans med Orio gjort en integration. Vi har skapat funktioner för att starta reparation och serviceoffert i Orio portalen direkt från arbetsorder, reservdelsbeställning direkt från arbetsorder eller via beställningsrutinen, saldoförfrågan i realtid. Förutsättningen för denna funktion är att […]

AD Center

Här beskrivs hur du får kopplingen mellan AD Center Webkatalog och Winassist. Inställningar Gå till System → Parametrar → Arbetssätt → Sökvägar. I fliken Sökvägar 2 under rubriken AD Center web-katalog skriv i Verkstads-ID som du ska fått från AD. Under knappen Artiklar översätts eventuella oljor och vätskor om inte AD´s artikel nr används. Går […]

Integration Winassist och Cabas

Här beskrivs de två varianter av integration som finns. Fördelar med en integrationen är Fordons- och ägaruppgifter direkt från Winassist Priser och kundrabatter uppdaterade från Winassist Enkel överföring av artikelnummer och priser mellan systemen Synkronisering av innehåll i arbetsorder och kalkyl Båda varianterna är en tilläggstjänst och det krävs en kundnyckel från Winassist för att […]

Web EPC III och Menu Pricing

Förutsättningarna för att kunna göra inställningar är att du Innan du har skapa två kataloger via utforskaren eller ”Den här datorn” under exempelvis  C:\Mazepc och kalla dom för ”Reservdelar” & ”Paket” Inställningar Winassist Gå till System → Parametrar → Arbetssätt → Sökvägar → Sökvägar 2. Under rubriken Mazda skriv in sökvägen till katalogerna eller sök […]

Inställningar i Explorer

Här beskrivs vilka inställningar du behöver göra i webbläsaren Explorer 11 för att komma in i MAZDA Portalen.   Gå till högra hörnet i webbläsarfönstret. Klicka på Kugghjulet → Internetalternativ. Under fliken Säkerhet, välj zon betrodda platser, klicka på knappen Anpassad nivå… Scrolla ner till ”ActiveX-kontroller och plugin-program” markera Aktivera på alla utom den sista […]

ePSS Kampanjer och historik

Här beskrivs hur du exportera bil uppgifter till Mazda ePSS direkt från arbetsorder i Winassist. För att det ska fungera så måste vissa grundinställningar göras på varje klient/dator. Grundinställning Gå till System → Parametrar → Arbetsätt → Lokala inställningar → Beteende 2. Under rubriken Mazda eCSG & ePSS fyll i anv.namn och lösenord. Klicka på […]

Beställning eParts

Här beskrivs hur du gör inställningar och överför order till Mazda e Parts WebService. Förutsättningarna för att du ska kunna göra beställningar är att du är utsedd till reservdels personal och har fått följande rolltilldelning “MMS_DLR_Ordering” och login i MMS:en. Grundinställning Gå till System → Parametrar → Leverantörer. Sök fram eller skapa en leverantör för […]

Hantering WinAssist och ETKA

Innan följande inställningar kan göras måste Winassist ha gjort installationer på din server gällande IP och ELSAETServer.exe. Inställningar i ETKA 7 Välj märke och Ini-underhåll. Välj ”Aktuella anslutningar”. Välj ”Anslutning till lageradministration”. Kryssa i DMSBB och ange i fält ”Remote servernamn”: dmsbb-prod.svw.se:81 Skriv in ÅFnr i fält ”Handlarens namn”. ”VZ-numer” ska vara: 222. ”Sändning av […]