Aktivera påslag på reservdelspriset

I systemet uppdateras artikelpriserna antingen vid inläsning av prislistor eller när du manuellt skapar/redigerar artiklar. Du kan höja priset till kund med en procentsats utifrån artikelns märkeskod, marginal eller för ett specifikt segment av artiklar genom att aktivera ett påslag på antingen brutto eller nettopriset. Du anger vilka artiklar som påverkas genom att ange märkeskod, […]

Kundregister och adressetiketter

Här beskrivs hur du får ut listor på ditt kundregister som adress, telefon nr, mail, reg. nr, märkeskod m.m. Syftet med denna lista är att du kan göra egna urval för exempelvis servicepåminnelser eller göra utskick via SMS och ta ut etiketter eller skriva ut lista i Excel format.   Gå till Kunder/Fordon → Adressetiketter. […]

Får ej skrivas över

Syftet med att sätta en Ägare eller Betalare under status “Får ej skrivas över” är att någon inte av misstag uppdaterar eller byter ut de nämnda. Exempelvis på ett internt kundnummer eller på ett fordon som du vet kan uppdateras och ändras av misstag och man går in och uppdaterar fordonet via Bilvision eller Infotorg. […]

Byt eller flytta kundnummer

Här beskrivs hur du byter ut eller flyttar ett kundnummer om du exempelvis har registrerat en och samma kund på olika kundnr eller en kund med ett felaktigt kundnummer och där du har hunnit fakturera ut på det felaktiga kundnumret. Syftet med denna funktion är att du inte ska gå förlorad viktig information som statistik […]

Förbrukningsmaterial avgiftstak

Förbrukningsmaterial är en procentsats som är baserad på arbetskostnaden.  Här beskrivs hur du kan ange och begränsa beloppet för förbrukningsmaterial genom att sätta ett kostnadstak. Du kan även göra individuella inställningar på kund.  Förbrukningsmaterial inställningar i systemet.  Gå till System → Parametrar → Miljöavgifter.  Ange procentsats för påslag av förbrukningsmaterial som ska ske på varje […]

Miljöavgiftstak

En miljöavgift är baserad på en procentsats på arbetskostnaden. Här beskrivs hur du kan ange och begränsa beloppet för miljöavgift genom att sätta ett kostnadstak. Du kan även göra individuella inställningar på kund och fordon och även skapa olika värden per märkeskod. Miljöavgift inställningar i systemet. Gå till System → Parametrar → Miljöavgifter. Ange den […]

Verkstadsanalys rapport

Här beskrivs hur du kan ta ut en lista och får en översikt/statistik på hur många besök och medelvärdet per besök under en vald månad och märkeskod. Du får även information om hur många kunder som besökt dig fler än en gång/år och hur många som inte återkommit de senaste 12 – 36 månaderna.   Gå […]

Uppdatera kund

Här beskrivs hur du uppdaterar kund via Infotorg eller Bisnode och de olika valen du kan göra. Har du Fordonsmodulen är denna funktion den samma p.g.a. att dessa system delar kundregister. Gå till fliken Fordon. Sök in kund genom att trycka på Sök (F4). Klicka på knappen Redigera Fordon. Hämta bilinformation från Bilvision eller Infotorg. […]

Ange kundtyp och kön på kunden i kundregistret

För att kunna kategorisera de personuppgifter ni behandlar i enlighet med GDPR, underlättar det att kartlägga vilka personuppgifter som behandlas i verksamheten. Det är med andra ord bra att veta om kunden är en privatperson eller organisation då dessa uppgifter behöver behandlas olika enligt lag. Här beskrivs hur du kategoriserar kunden genom att ange Kundtyp […]

Skapa ny däckförvaring

Här beskrivs hur du skapar en ny förvaring på två olika sätt, hur du lägger in all information om däcken, eventuella skador på dom samt knyta förvaringen till en lagerplats.   Gör så här för att skapa ny förvaring genom däckförvaringsmodulen. Gå till Kunder/Fordon → Däckförvaring. Klicka på knappen Ny förvaring. Sök in ett reg.nummer […]