Förutsättningen för att du ska kunna påbörja inventeringen är att du har Skapat inventeringsunderlaget. Vi beskriver även här hur du exporterar filen till Winassist när du har inventerat klart. Innan du påbörjar inventeringen rekommenderas att du ta ut en lagervärdeslista för att sedan jämföra lagervärdet när du är klar genom att ta ut en ny […]
Manualkategori: Winassist Marin
Skapa inventeringsunderlag handdator
Innan du påbörjar inventeringen rekommenderas att du tar ut en lagervärdeslista som du kan jämföra mot en ny lagervärdeslistan som du tar ut efter inventeringen för att få en översikt över hur mycket lagervärdet har minskat eller ökat efter inventeringen. Läs mer Lagervärdeslista på reservdelslager. Här beskrivs hur du skapar inventeringsunderlaget. Gå till Reservdelar […]
Återrapportering och Avvikelselista handdator
Återrapportering gör du för att avsluta inventeringen och för att du ska ha möjlighet att ta ut en lista med alla avvikelser som eventuellt behöver följas upp. Förutsättningarna för att kunna göra en återrapportering och se en avvikelselista är att du har exporterat filen med inventeringen från handdatorn tillbaka till systemet. Innan du påbörjar en […]
Skrivarinställningar kundreskontra
I kundreskontran kan du skriva ut inbetalningsjournaler, kundreskontrarapporter, Brev/påminnelse/krav, kontoutdrag och räntefakturor. Här beskrivs de skrivarval du kan göra i kundreskontran. Gå till Kundreskontra → System → Inställningar → Skrivare. Skrivare Skrivaren som du angett som Standard på din dator ligger per automatik i systemet. Här beskrivs hur du väljer en annan skrivare. […]
Skapa paketpriser
I denna funktion kan arbetsoperationer, reservdelar, och textrader kopplas ihop för att utgöra ett så kallat paket. Paketpriser är utmärka att användas vid prisofferering vid exempelvis service med snabba och korrekta besked. Dessa nås och kan sökas via knappen Paket vid registrering av arbetsorder. Observera att arbetsoperationer, reservdelar, arbeten från tidverk samt Textrader som avses […]
Ange kundtyp och kön på kunden i kundregistret
För att kunna kategorisera de personuppgifter ni behandlar i enlighet med GDPR, underlättar det att kartlägga vilka personuppgifter som behandlas i verksamheten. Det är med andra ord bra att veta om kunden är en privatperson eller organisation då dessa uppgifter behöver behandlas olika enligt lag. Här beskrivs hur du kategoriserar kunden genom att ange Kundtyp […]
Omsättning historik / Lageromsättning
Här beskrivs hur du får ut en rapport på lageromsättningen på alla artiklar under en vald period. Du får här en översikt på Antal, fakturanr, saldo som gått in och ut från lager samt lagervärde mm. Gå till Reservdelar → Rapporter → Omsättning historik. Ange perioden som urvalet ska ske på. Fyller du i ett […]
Skapa en arbetsorder med utländsk valuta
Här beskrivs hur du lägger in belopp i annan valuta på arbetsorderrader och hur du ändrar kurs. På kostnadsförslag, bokningsbekräftelse, följesedel eller faktura specificeras den utländsk valuta. Har du inte möjlighet att ändra valuta så kontakta support@winassist.se för aktivering! Inställning på betalare Sök upp kund under fliken Betalare. Klicka på knappen Redigera Kund. Bredvid Valuta […]
Rapport åldersanalys
Rapport används för att du ska kunna få en översikt på en artikel och se hur länge du haft den på lager sedan senaste inleveransen och när den såldes senast. Den visar också information om nuvarande inköpspriset och det totala inköpspriset på antalet som du har kvar på lager och även nuvarande bruttopriset och det […]
Klient- / Server installation eller serverflytt
Behöver du hjälp med en serverinstallation, en serverflytt eller en klientinstallation? Förutsättningarna för att kunna göra en klientinstallation är att du kommer åt datorn där Winassist mappen ligger i ditt nätverk från den datorn som du ska göra installationen på. Finns inte nätverket upprättat eller utdelat måste detta göras först och som oftast rekommenderas att […]