Påbörja inventeringen och exportera in fil i Winassist med handdator

Förutsättningen för att du ska kunna påbörja inventeringen är att du har Skapat inventeringsunderlaget. Vi beskriver även här hur du exporterar filen till Winassist när du har inventerat klart. Innan du påbörjar inventeringen rekommenderas att du ta ut en lagervärdeslista för att sedan jämföra lagervärdet när du är klar genom att ta ut en ny […]

Skapa inventeringsunderlag handdator

Innan du påbörjar inventeringen rekommenderas att du tar ut en lagervärdeslista som du kan jämföra mot en ny lagervärdeslistan som du tar ut efter inventeringen för att få en översikt över hur mycket lagervärdet har minskat eller ökat efter inventeringen. Läs mer Lagervärdeslista på reservdelslager.   Här beskrivs hur du skapar inventeringsunderlaget. Gå till Reservdelar […]

Återrapportering och Avvikelselista handdator

Återrapportering gör du för att avsluta inventeringen och för att du ska ha möjlighet att ta ut en lista med alla avvikelser som eventuellt behöver följas upp. Förutsättningarna för att kunna göra en återrapportering och se en avvikelselista är att du har exporterat filen med inventeringen från handdatorn tillbaka till systemet. Innan du påbörjar en […]

Koppla bokföringskonto Swish

Betalningar som sker via swishkopplingen separeras i bokföringsunderlaget och ska därför sättas upp med konto för att sie-fil ska kunna genereras. Gå till System → Parametrar → Bokföring → Kontoplan. Markera betalsätt Swish i rutan Gemensamma konton och tryck Redigera. Ange bokföringskonto. Klicka på Spara. Om ni har använt swish manuellt tidigare och skapat ett betalsätt […]

Skapa och installera Swish certifikat

Här beskrivs hur ett Swish certifikat skapas och installeras på en klientdator. Detta är en förutsättning för att kunna tända upp knappen i Winassist som ett betalsätt. Fråga efter ett webbhandelskonto hos din bank för mer information om eventuella kostnader per månad eller transaktion. OBS! Viktigt att du har webbhandelskonto / handelskonto och inte ej […]

Skrivarinställningar kundreskontra

I kundreskontran kan du skriva ut inbetalningsjournaler, kundreskontrarapporter, Brev/påminnelse/krav, kontoutdrag och räntefakturor. Här beskrivs de skrivarval du kan göra i kundreskontran.   Gå till Kundreskontra → System → Inställningar → Skrivare.   Skrivare Skrivaren som du angett som Standard på din dator ligger per automatik i systemet.  Här beskrivs hur du väljer en annan skrivare. […]

Skapa paketpriser

I denna funktion kan arbetsoperationer, reservdelar, och textrader kopplas ihop för att utgöra ett så kallat paket. Paketpriser är utmärka att användas vid prisofferering vid exempelvis service med snabba och korrekta besked. Dessa nås och kan sökas via knappen Paket vid registrering av arbetsorder. Observera att arbetsoperationer, reservdelar, arbeten från tidverk samt Textrader som avses […]

Ange kundtyp och kön på kunden i kundregistret

För att kunna kategorisera de personuppgifter ni behandlar i enlighet med GDPR, underlättar det att kartlägga vilka personuppgifter som behandlas i verksamheten. Det är med andra ord bra att veta om kunden är en privatperson eller organisation då dessa uppgifter behöver behandlas olika enligt lag. Här beskrivs hur du kategoriserar kunden genom att ange Kundtyp […]

Omsättning historik / Lageromsättning

Här beskrivs hur du får ut en rapport på lageromsättningen på alla artiklar under en vald period. Du får här en översikt på Antal, fakturanr, saldo som gått in och ut från lager samt lagervärde mm. Gå till Reservdelar → Rapporter → Omsättning historik. Ange perioden som urvalet ska ske på. Fyller du i ett […]

Felmeddelande Swish

Här beskrivs några felmeddelanden som kan uppkomma vid Swish betalningar. Avvakta ca 3 minuter om någon av dessa skulle uppkomma och gör ett försök till. Skulle problemet kvarstå kontakta Swish. Läs mer www.getswish.se  FF08 = Payee payment reference is invalid. RP03 = Callback URL is missing or does not use Https. BE18 = Payer alias […]