Ibland förekommer det att en kund har skadat sitt förra fordon så pass att försäkringsbolaget väljer att lösa ut fordonet. Då kommer kunden vid faktureringstillfället av det nya fordonet stå för eventuell självrisk och resterande kommer faktureras till försäkringsbolaget. För att skapa en delad betalning använder du dig av funktionen Tredje betalare. Gör klar din […]
Manualkategori: Winassist Fordon
Skapa ett inköp via ett verifikat
Om det inte behövs skapas en inköpsfaktura till kund på ett fordon, men fordonet ändå behöver läggas in på lager gör det lättas via ett verifikat. En förutsättning för att kunna göra inköpet är att vagnkortet ligger upplagt i fordonssystemet. Gå till Arbeta med → Bokföring → Verifikat. Klicka på Skapa nytt Verifikat. Fyll i […]
Avstämningslista för Handpenningar
För att stämma av konto för handpenningar finns en funktion för att ta fram alla fakturerade handpenningsfakturor. Listan ger en översikt på alla handpenningar som fortfarande ligger som aktiva i systemet och där försäljningsordern inte är fakturerad. Listan kan visa aktuell status eller aktiva handpenningar under en vald period. OBS! Bara aktuell om du enbart […]
Uppdatera kund
Här beskrivs hur du uppdaterar kund via Infotorg eller Bisnode och de olika valen du kan göra. Har du Fordonsmodulen är denna funktion den samma p.g.a. att dessa system delar kundregister. Gå till fliken Fordon. Sök in kund genom att trycka på Sök (F4). Klicka på knappen Redigera Fordon. Hämta bilinformation från Bilvision eller Infotorg. […]
Land och Landskoder
Här beskrivs hur du lägger till flera val av länder när du exporterar bilar så att du kan ange rätt land vid försäljningen. För att du ska få urvalet av länderna måste du ha skapat en affärstyp som har inställningen Export. Läs mer Debiteringsmallar Gå till Sytem → Inställningar → Landskoder. Sök upp och markera ett […]
Aktivera säkerhetsinställningar
Här beskrivs hur du lägger in säkerhetsinställningar så att systemet kräver inloggning vid start. Observera att det är väldigt bra att göra denna inställning då man kan begränsa behörigheter under anställda sedan, om du ej slår på detta så har alla administratörsrättigheter per automatik. Du kan även ställa in så att användarnamn väljs genom en […]
Skicka PDF med e-post
Här beskrivs hur du kan lägga in en mailadress till kund så att du kan skicka eventuella fakturor eller kontoutdrag till en kund. Gå till fliken Kunder. Ange kundnummret i sökfältet för kundnr och tryck Enter eller klicka på knappen Sök (F4). Klicka på knappen Redigera kund. Ange kundens mailadress i fältet E-post, under rubriken […]
Skrivarinställningar kundreskontra
I kundreskontran kan du skriva ut inbetalningsjournaler, kundreskontrarapporter, Brev/påminnelse/krav, kontoutdrag och räntefakturor. Här beskrivs de skrivarval du kan göra i kundreskontran. Gå till Kundreskontra → System → Inställningar → Skrivare. Skrivare Skrivaren som du angett som Standard på din dator ligger per automatik i systemet. Här beskrivs hur du väljer en annan skrivare. […]
E-post inställningar
Här beskrivs hur du gör inställningar för att kunna skicka e-post genom systemet. Detta är en lokal inställning och behöver ställas in på varje klient. Skickar du påminnelser och krav via kundreskontra måste e-post inställningarna även göras i kundreskontran. Innan du börjar lägga in inställningarna behöver du veta ditt användarnamn och login på din mail. […]
Byt systemfärg i Fordon
Om du har flera företag och har tillgång till mer än en klientinstallation av Winassist Fordon kan du genom att byta färg i systemet skapa en tydligare skillnad mellan vilket bolag du arbetar med. Du kan välja mellan färgerna grön (G), röd (R), blå (B) och gul (Y). Vald färg visas i flikmenyn och dess […]