One Stop Shop (OSS)

Försäljning av varor/tjänster inom EU till privatperson via e-handel. Har du registrerat dig för OSS hos SKV kan du ta ut svensk moms på din försäljning till privatpersoner inom andra EU-länder fram tills dess att du överstiger omsättningströskeln på 99 680 kr/år. Därefter behöver du tillämpa momsregler enligt köparens land. Observera! Kommer kunder fysiskt till […]

Kundreskontraavstämning Rapport

Med denna rapport kan du stämma av kundreskontra mot huvudboken om det finns differenser på kundfordringskontot.  I Fordon  Gå till Ekonomi → Kundreskontraavstämning  Ange datum intervall  Klicka på Beräkna avstämning  Du kan dubbelklicka på en rad och få fram mer information vart ev differens finns såsom reg nr, VK nr, Verifikat och Debet och Kredit […]

Periodisk avskrivning

Funktion för att göra avskrivningar på demo, tjänst samt lånebilar på verkstaden.  Förutsättningen för att det skall fungera så måste kontomallar för avskrivningar sättas upp i systemet och Kategori DEMO måste tändas upp under systeminställningar och även konteras upp i kontomallarna. Alla fordon måste även läggas upp på vagnkort.  När fordonet läggs upp i vagnkortet […]

Kundreskontrarapport

Här beskrivs hur du kan skapa en rapport på olika urval ur kundreskontra. Gå till Ekonomi → Kundreskontra. Klicka på fliken Rapporter. Ange Kundurval om du vill skapa en lista på alla eller en specifik kund. Välj om du vill se en Detaljerad eller Summarisk (se förklaring nedan) lista med Öppna (ej betalda) eller Förfallna. […]

Skapa inbetalningsjournal

Här beskrivs hur du skapar en inbetalningsjournal och bokför alla transaktioner som skett i kundreskontra. Gå till Ekonomi → Kundreskontra. Klicka på knappen Inbetalningsjournal i nedre vä hörnet. Ev ändra Datumurval, Layout utskrift och SIE-fil. Förifyllt är som oftast rekommendationen på underlaget. Du kan granska underlaget innan bokföring genom att klicka på Förhandsgranska. Klicka på […]

Kundreskontratexter

Här beskrivs vart du skapar text mallar som kan användas vid utskick av påminnelser, krav eller brev och hur du anger vilken mall som ska användas på kundnr. I systemet ligger redan en standardmall för varje ärende som går att redigera men ej att ta bort. Skapa textmallar Gå till Ekonomi → Kundreskontra. I huvudmenyn […]

Interimsbokningar

Funktion är framtagen för att enkelt kunna söka fram vilka fordon som är sålda under perioden, och boka upp kostnader på fordonen i förväg. På detta sätt kan era löner och resultat beräknas på ett mer rättvist sätt. Förutsättningen för att utföra interims bokningar enl nedan flöde är att du börjat med att lägga upp […]

Värdejustering

Här beskrivs hur du utför värdejustering på ett fordon. Förutsättningen för att en värdejustering ska kunna utföras är att det finns konton uppsatta. Läs mer Debiteringsmallar Gå till Ekonomi → Värdejustering. Ange aktuellt Regnr, vagnkortnr. Ange belopp i fältet Justering. Klicka på Utför. Ange Bokföringsdatum och klicka på OK. Svara Ja på frågan Ska underlaget […]

Skicka påminnelse eller krav

Här beskrivs hur du gör om du har fakturor/kundfordringar som inte blivit betalda och behöver skickas som påminnelse eller krav. Gå till Ekonomi → Kundreskontra och under fliken Fakturabevakning Markera kunden i vänstra boxen för att se dennes fordringar i högra boxen Markera aktuell faktura i högra boxen och klicka på P på tangentbordet för […]

Företagsuppgifter i kundreskontra

Här beskrivs hur du lägger in företagsuppgifter så att de kommer med på exempelvis krav, påminnelser eller räntefakturor (Endast verkstad). Gå till Kundreskontra, beroende på vilken modul du har se nedan Verkstadsmodul = Ekonomi → Kundreskontra Fordonsmodul = Ekonomi → Kundreskontra Ekonomimodul = Arbeta med → Kundreskontra, eller den Gröna symbolen med ett dollartecken Gå […]