Allt börjar år 1988…
Jag driver sedan några år tillbaka en Citroën & Mitsubishi verkstad, Landin & Schill Motor AB i Sollentuna, tillsammans med två kompanjoner Rune Ekman och Ola Landin. Den administrativa bördan börjar göra sig påmind. Laga bilar på dagarna, fakturera, skriva garantier, beställa reservdelar på kväller och helger.
För att hinna börjar vi fundera på om inte en dator skulle kunna hjälpa till med administrationen på verkstaden. I slutet av 80 talet så har PC börjat förändra människors vardag, så varför skulle inte vi kunna använda datorn som ett verktyg i vår vardagliga verksamhet. Så frågan var hur löser vi det?
Runes bror, Rolf Ekman är programmerare så frågan går till honom.
”Jag kan skriva ett program till er om ni införskaffar en dator.”
Sagt och gjort, nu startar utvecklingen av den första versionen av Auto-Assist i DOS miljö.
Mening var att detta skulle bli ett verktyg som skulle hjälpa oss och inga andra ambitioner fanns. Utvecklingen sker på kvällar och helger och vart efter programmet utvecklades minskade dramatisk vår övertid.
Lagerstedts Bilservice, en Citroënkollega i branschen, hörde talas om vårt, på den tiden enkla program och frågade om han kunde köpa en kopia av systemet. Vilket han fick. Nu började programmet sprida sig, vilket inte var meningen.
1989 började ett samarbete med Sten Larsson på Tre Funktioner, som vi köpte våra trycksaker av. Han vill börja sälja Assist till hans stora kundstock av verkstäder i Sverige. Tre Funktioner är mest kända för sina geniala bokningstavlor som fanns på nästan alla större verkstäder på den tiden.
Den minskade övertid som jag tjänade på att använde Assist på verkstaden ersattes snart till att hjälpa andra verkstäder med programmet. Jag var tillbaka på ruta ett igen. Många sena kvällar blev det.
1990 beslutar jag mig för att sälja min del av verkstaden och börja arbete på Tre Funktioner på heltid. Som vid det här laget också erhållit försäljningsrätten till programmet av Rolf Ekman. Nu finns det 35 Assist program på marknaden. En konkurrent finns på marknaden, Modab AB med ett liknande system som heter Bilfakt. En tuff konkurrent med ungefär lika många kunder.
1991 säljer Tre funktioner försäljningsrätten av Auto-Assist till Mätorit Data AB som utvecklar och säljer program för bildemonteringar. Jag följer med till Mätorit och ansvarar för försäljningen av programmet i samarbete med Tre Funktioner. Under följande år, fram till 1997 säljer jag och Sten Larsson tillsammans 380 system. Konkurrenten Modab med Bilfakt har också ca 350-400 kunder vi den tiden.
1997 slutar jag på Mätorit och startar Landin och Pettersson Systemsupport HB och erhåller försäljningsrätten till Auto-Assist.nJag inser att programmet har en begränsad framtid i DOS. Windows börjar bli standard i varje dator. Så nu är det en tidsfråga innan programmet inte går att sälja mer. Av en ren händelse stöter jag på Jan Lindblad en, gammal bilmekaniker och kollega som jag känner sedan tidigare. 1 juli 1999 startar jag och Jan Lindblad TechTrade A-Assist AB och verksamheten flyttar till hans lokaler i Sollentuna. Jan jobbar inte operativt i bolaget ,utan snart därpå tas Thomas Axelsson in som arbetande delägare.
Tillsammans beslutar vi att programmet måste skrivas om i ett modernare gränssnitt för att ha någon framtid. Thomas kusin, Ingemar Hill kontaktas och tillfrågas om han kunde vara rätt person att förvandla DOS-Assist till en modernt Windows program som ska heta Winassist.
I september 1999 startar Ingemar programmeringen och en monter bokades till Autoteknik 2000 i januari. TTA köper även programrättigheterna av Rolf Ekman och varumärkesskyddar Winassist och Auto-Assist. Försäljning av DOS systemet fortsatte på nåder med löfte om en Windows version. På Autoteknik-mässan i Jönköping visades ett nytt verkstadssystem innehållande planering och tidredovisning, vilket vi var ensamma om på den tiden.
Modab med Bilfakt säljs 1999 till Infoflex Data AB vilket såg ut på papperet att bli en tuffare konkurrent än Modab.
Årsskiftet 2001/2002 har vi ca 420 kunder och mycket tid lades ner på att konvertera våra DOS- kunder till Windowsversionen av programmet.
I slutet av 2001 kontaktade Jan Wiklund mig och ville sälja Winassist. Han var tidigare anställd hos Infoflex men drev nu eget företag. Med Jan Wiklund stora erfarenhet och kontaktnät började sakta men säker försäljningen av Winassist att öka.
2002 anställs Mona Österlind för att sköta det administrativa och försäljningen av Winassist börjar ta fart ordentligt. Vi var nu 3 anställda + Jan som säljer på provision, mycket övertid krävdes för att hålla det hela flytande.
Jan Wiklund träffar Stefan Jonsson, (bilmekaniker och IT tekniker) hos en kund till oss. Här har vi vår man tänkte Jan. Han frågade Stefan om han var intresserad och Stefan anställdes 1 okt 2003. Vi var nu 4 anställda + Jan.
Jan Wiklund känner att han vill satsa på Winassist och tar upp frågan om delägarskap. I december 2003 köper han Jan Lindblads del av företaget och satsar all sin tid åt Winassist. Jan Wiklund har med sig tjänsten Reservdelstorget som integreras med Winassist.
Nu är vi 5 anställda i Winassist. Trycket ökar hela tiden, vad göra? Lösningen är mer folk och var hittar man bra spelare som kan detta konstiga arbete? Hos vår konkurrent Infoflex arbetade Jan Wedin som vi tyckte var som klippt och skuren för vår fortsatta expansion. Jan kontaktas och anställs i januari 2004.
Företaget byter även namn från TechTrade A-assist AB till Winassist System AB. Mona slutar och ersätts av Sara Schill som nu tar över Monas administrativa sysslor.
2004 kontaktar Björnhammarvarvet i Åkersberga oss och undrar om Winassist kan modifieras för att passa deras marina behov. Snart börjar utvecklingen av en marinversion och en ny produkt börjar ta form: Winmarin. Försäljningen ökade och vid den här tidpunkten har vi ca 550 kunder. För att kunna anställa fler medarbetare så krävs det större kontor.
Återigen så hittar vi bra personal hos Infoflex, Mats Olsson tidigare reservdelsman och arbetar med support hos Infoflex. Mats anställs som säljare i september 2004 och vi flyttar till nya lokaler på Sjöängsvägen 15 i oktober 2004.
Företaget fokuserar nu mer och mer på att bli samarbetspartner och godkänd DMS leverantör av till så många bilimportörer som möjligt. Samarbetet med bl.a. Citroën ökar snabbt behovet av paketpriser i Winassist och i november 2004 anställs Jonny Eriksson, tidigare bilmekaniker och kundmottagare, att ansvara för utveckling av paketpriser till Citroën verkstäder. Vi är nu 7 medarbetare
Behovet av att kunna leverera kompletta verkstadssystem med bokföring ökar. Årsskiftet 04/05 förärver vi företag Page Up som utvecklar bokföringsprogram.
Tidigare ägaren Ulf Krook startar omedelbart arbetet med att skriva ett nytt bokföringsprogram, Winassist Ekonomi.
Under 2005 utvecklas programmet WinMarin med många specialanpassningar för branschen, vilket attraherar många nya kunder. Trycket ökar konstant på organisationen så Jonny föreslår att hans gamla arbetskamrat Andreas Bäckström skulle kunna passa in i supportgruppen som bildades tidigare under året. Sagt och gjort, Andreas anställs och börjar 2006. Vi är nu 8 medarbetare.
2006 tar utvecklingen av anpassningar till Peugeot ett stort steg framåt. Tydliga tendenser visar att Citroën och Peugeot börjar samarbeta i olika IT system. Under året började även utveckling och certifiering till Volkswagen Group Sverige. Efter ett långt och tufft arbete är vi idag en certifierad leverantör till VGS alla märken: Volkswagen, Audi, Seat, Skoda samt Porsche.
Vi har nu samarbete med 90% av alla bilimportörer och har ca 700 kunder fördelat på verkstäder, reservdelsbutiker, plåtverkstäder, bilförsäljning, special program för kommuner, marinor och mc verkstäder. Med en så bred kundbas beslutas att vi skall kunna leverera ett komplett DMS system och vara en helhetsleverantör. Hösten 2007 börjar vi att utveckla Winassist fordonsadministration för bil- och båtförsäljning, Bengt Kumlin (ekonom med erfarenhet från bilförsäljning) och Rolf Ekman (han som skrev den första DOS versionen) anställdes våren 2008 för att utveckla produkten.
Under hösten 2007 och våren 2008 byggs det till olika funktioner i Winmarin bl.a. en funktion för sjösättning/upptagning i samband med vinterförvaring av båtar. Integration med Sweboat medlemmarnas olika register samt att certifiering mot Volvo Penta genomfördes.
Februari 2008 utökas lokalerna för att få plats med vår nya personal. Under våren påbörjas arbetet med certifiering mot SAAB/GM för att bli godkänd DMS leverantör för GM Nordic.
2008 har kundbasen ökat till över 800 verkstäder/kunder med ca 5000 tusen aktiva användare per dag. Ytterligare förstärkning behövs ochThomas Fagerlind anställs för att förstärka supportgruppen i april. September 2008 anställs Christer Pettersson, som medarbetare 14. Han kommer från Bjurkells Bil i Bromma och har gedigen och lång erfarenhet av Volkswagens alla märken. Christer kommer att förstärka supportgruppen ytterligare med sina kunskaper.
För snart 30 år sedan började programmet användas som ett litet verktyg på en liten verkstad till att idag vara ett verktyg som 5000 användare varje dag inte kan vara utan.
Det kommer mera…
Vid pennan Ulf Schill
Grundare av Winassist System AB