Skapa en retur

Om du ska göra en retur så är förutsättningarna i detta fall att du gjort inleverans av artikeln så att den finns på lager för när du gör en retur så påverkar det lagersaldot. Här beskrivs hur du gör en retur av reservdelar till leverantör. I menyn välj Reservdelar → Beställning. Välj Returer. Klicka på knappen […]

Lägg till ny beställningsleverantör

Om du lägger till alla dina leverantörer och deras sökvägar för eventuell fil överföring så kommer det spara mycket tid när du sedan gör reservdelsbeställningar eller returer. Här beskrivs hur man lägger till en ny leverantör. Gå in på System → Parametrar → Leverantörer. Välj Ny Leverantör. Fyll i alla uppgifterna, Märkeskod, Leveranssätt och Ordertyp mm.  […]

Skapa en beställning av reservdelar och artiklar

Här beskrivs hur du på olika sätt kan skapa ett beställningsunderlag till leverantör och hur du skickar det via fil eller mail. Gör en beställning av reservdelar / artiklar manuellt. I menyn välj Reservdelar → Beställning. Välj Ny Beställning (Finns en aktiv beställning till aktuell leverantör i listan så markera denna och klicka på Redigera Beställning […]

Hur du Inventerar

På menyraden under Reservdelar hittar du Inventering. Här har du tillgång till en kraftfull inventeringsfunktion där du bl a kan ta fram inventeringslistor med olika urvalskriterier och sorteringsordning, lagervärdeslistor etc. För att skapa underlag. Gå till Reservdelar → Inventering. Klicka på knappen Rapporter → Lagervärdeslista (ska alltid tas ut innan och efter inventering). Klicka på […]

Inkludera internfakturering på bokföringsunderlaget i SIE-fils export

Här beskrivs hur du aktiverar inställningen för att få med internredovisning i sie-filen när du godkänner bokföringsjournalen för försäljningen. Gå till  System → Parametrar → Bokföring → Betalningsvillkor. Välj JA på inställningen ”Ta med internfakturerat vid export”. Klicka på Spara.

Ta med lageromföring i bokföringsunderlaget

Om du lagerför reservdelar löpande på ett lagerkonto i bokföringen används denna funktion för att boka kostnaden för sålda varor i samband med försäljningen. Här beskrivs hur du aktiverar lagerförändring på bokföringsunderlaget. Gå till system → parametrar → bokföring → betalningsvillkor. ”Ta med lagerförändring på bokföringsunderlag” ändra till JA. Klicka på Spara.    

Aktuell fordran

Här beskriver vi hur du tar fram information om aktuell fordran på en kund. Gå in på fliken Ägare eller Betalare. Sök upp kund genom att klicka på knappen Sök eller tryck F4. Klicka på knappen Aktuell fordran i rutan Fakturor. I dialogrutan så får du en översikt över kundens fordringar, du kan även klicka […]

Stilleståndsintyg

Ett stilleståndsintyg innebär mellan vilka datum fordonet varit på verkstaden, som oftast används detta vid försäkringsärenden/reparationer. Här beskrivs hur du lägger in stilleståndsintyg på betalare. Gå till fliken Betalare Sök kundnr. Klicka på Redigera Kund. Scrolla ned på kundkortet, under Fakturering / Påminnelser / Kontoutdrag, bocka i Stilleståndsintyg. Gå in på arbetsordern/självriskordern. Tryck på Summering […]

Sök in registrerings nummer via Bisnode eller Bilvision

Här beskrivs hur du söker in ägare och bilinformationen genom regnummret och in på arbetordern. För att kunna söka i Bilvision eller Bisnode krävs att du har avtal med någon av dessa leverantörer och att användarnamn och lösenord är uppsatta under System → Företagsuppgifter. I fliken Försäljning, tryck på knappen Skapa ny Arbetsorder Skriv registreringsnumret […]

Aktivera autogiro på kund

Autogiro är en tjänst som riktar sig till dig som företagare och vill göra det bekvämt och enkelt för dina kunder att betala i tid genom att pengarna dras per automatik från betalarens konto på förfallodagen. I samband med månadsfaktureringen av avtal skapas en autogirofil som överförs manuellt till BGC som skapar betaluppdraget. Det är […]