Uppsägning

Om du önskar att säga upp ditt avtal med oss eller en modul/tjänst mailar du till sales@winassist.se. Ange ert kundnummer, företagsnamn samt vad som önskas avslutas. Uppsägningstid på supportavtal eller licenshyra står angivet i ert avtal med oss. Du som mailar bör vara Firmatecknare.  Vi passar även på att tacka för din tid hos oss […]

Säkerhetskopia

Syftet med att ta en säkerhetskopia är om olyckan skulle vara framme och det sker en server krash eller dylikt så har vi möjligheten att återskapa / rekonstruera allt från den sista säkerhetskopian. Du har då minimerat skadan som uppstår av att förlora information som var inlagd i systemet. Vi rekommenderar att du alltid placerar […]

Inleverans reservdelar

Här beskrivs hur du kan göra inleverans av delar på två olika sätt beroende på hur du gjort din beställning. Här beskrivs hur du gör när beställningen är skickad via Winassist verkstad egna beställningsrutin. Gå till Reservdelar → Beställning och på fliken Beställda. Markera aktuell beställning och tryck på Visa. Markera den rad som ska […]

Lagervärdeslista på reservdelslager

Här beskrivs hur du tar ut en lista på aktuellt reservdelslagervärde. Gå till i arkivmenyn Reservdelar → Inventering. Klicka på knappen Rapporter och välj Lagervärdelista per rabattkod för att få en summerad lista alternativt Lagervärdelista för en detaljerad lista. Klicka på knappen Ok för att generera listan. För att se det aktuella lagersaldot klicka på […]

Så återskapar du en makulerad order

Här beskrivs hur du kan leta upp makulerade order och återskapa dem. Gå in i huvudmenyn på Ekonomi → Bokföring → Visa Makulerade ordrar. För att söka upp din makulerade order klicka på knappen Sök. Kontrollera datumintervallet i Fr o m – T o m. Ange i det tomma fältet kundens namn följt av * och klicka […]

Redigera närvarostämpling

Här beskrivs hur du kommer åt att registrera övertid, ändra närvarokategori eller korrigera redn stämplad tid. Gå till Bokning/Tidsredovisning → Tidsredovisning → Närvaro/Stämplingar. Välj datum Fr o m — T o m och klicka på knappen Markera den anställd du vill redigera för genom att klicka i listan till vänster, då visas den stämplade närvaron för den individen […]

Skicka elektronisk faktura

Här beskrivs hur du ställer in och skickar elektronisk faktura via en virtuell skrivare. Det är vanligt att exempelvis kommuner kräver att få fakturor skickad till sig som E-faktura. Förutsättningarna för att kunna skicka e-faktura är att du fått tillgång till din kunds virtuella skrivare och lagt in den på din dator under tillgängliga skrivare […]

Miljöavgifter

Här beskriver vi vad som finns under systeminställningar. Här finner du många praktiska och tidsbesparande inställningsmöjligheter som gör att du kan anpassa Winassist för dina behov. Generella inställningar innebär ändringar på alla klienter/användare och Lokala inställningar innebär förändringar på den aktuella klienten/användaren.   System → Parametrar → Miljöavgifter   Miljöavgifter Reservdelar Här skapar man olika koder för […]

Företag

Här beskriver vi vad som finns under systeminställningar. Här finner du många praktiska och tidsbesparande inställningsmöjligheter som gör att du kan anpassa Winassist för dina behov. Generella inställningar innebär ändringar på alla klienter/användare och Lokala inställningar innebär förändringar på den aktuella klienten/användaren.   System → Parametrar → Företag   Företagsnamn (går ej att redigera, kontakta Winassist). Adress. […]

Texter/GDPR

Här beskriver vi vad som finns under systeminställningar. Här finner du många praktiska och tidsbesparande inställningsmöjligheter som gör att du kan anpassa Winassist för dina behov. Generella inställningar innebär ändringar på alla klienter/användare och Lokala inställningar innebär förändringar på den aktuella klienten/användaren.   System → Parametrar → Arbetssätt → Texter   Texter fakturor Avdelning Självrisker Fakturor Kreditnotor […]