Här beskrivs hur du lägger in belopp i annan valuta på arbetsorderrader och hur du ändrar kurs. På kostnadsförslag, bokningsbekräftelse, följesedel eller faktura specificeras den utländsk valuta. Har du inte möjlighet att ändra valuta så kontakta support@winassist.se för aktivering! Inställning på betalare Sök upp kund under fliken Betalare. Klicka på knappen Redigera Kund. Bredvid Valuta […]
Manualkategori: Winassist Marin
Rapport åldersanalys
Rapport används för att du ska kunna få en översikt på en artikel och se hur länge du haft den på lager sedan senaste inleveransen och när den såldes senast. Den visar också information om nuvarande inköpspriset och det totala inköpspriset på antalet som du har kvar på lager och även nuvarande bruttopriset och det […]
Klient- / Server installation eller serverflytt
Behöver du hjälp med en serverinstallation, en serverflytt eller en klientinstallation? Förutsättningarna för att kunna göra en klientinstallation är att du kommer åt datorn där Winassist mappen ligger i ditt nätverk från den datorn som du ska göra installationen på. Finns inte nätverket upprättat eller utdelat måste detta göras först och som oftast rekommenderas att […]
Uppsägning
Om du önskar att säga upp ditt avtal med oss eller en modul/tjänst mailar du till sales@winassist.se. Ange ert kundnummer, företagsnamn samt vad som önskas avslutas. Uppsägningstid på supportavtal eller licenshyra står angivet i ert avtal med oss. Du som mailar bör vara Firmatecknare. Vi passar även på att tacka för din tid hos oss […]
Säkerhetskopia
Syftet med att ta en säkerhetskopia är om olyckan skulle vara framme och det sker en server krash eller dylikt så har vi möjligheten att återskapa / rekonstruera allt från den sista säkerhetskopian. Du har då minimerat skadan som uppstår av att förlora information som var inlagd i systemet. Vi rekommenderar att du alltid placerar […]
Inleverans reservdelar
Det finns två olika sätt att göra inleverans av artiklar. Här beskrivs hur du gör när beställningen är skickad via Winassist verkstad egna beställningsrutin. Gå till Reservdelar → Beställning och på fliken Beställda. Markera aktuell beställning och tryck på Visa. Markera den rad som ska läsas in och tryck Enter. Skriv antal som du fått […]
Lagervärdeslista på reservdelslager
Här beskrivs hur du tar ut en lista på aktuellt reservdelslagervärde. Gå till i arkivmenyn Reservdelar → Inventering. Klicka på knappen Rapporter och välj Lagervärdelista per rabattkod för att få en summerad lista alternativt Lagervärdelista för en detaljerad lista. Klicka på knappen Ok för att generera listan. För att se det aktuella lagersaldot klicka på […]
Så återskapar du en makulerad order
Här beskrivs hur du kan leta upp makulerade order och återskapa dem. Gå in i huvudmenyn på Ekonomi → Bokföring → Visa Makulerade ordrar. För att söka upp din makulerade order klicka på knappen Sök. Kontrollera datumintervallet i Fr o m – T o m. Ange i det tomma fältet kundens namn följt av * och klicka […]
Redigera närvarostämpling
Här beskrivs hur du kommer åt att registrera övertid, ändra närvarokategori eller korrigera redn stämplad tid. Gå till Bokning/Tidsredovisning → Tidsredovisning → Närvaro/Stämplingar. Välj datum Fr o m — T o m och klicka på knappen Markera den anställd du vill redigera för genom att klicka i listan till vänster, då visas den stämplade närvaron för den individen […]
Skicka elektronisk faktura
Här beskrivs hur du ställer in och skickar elektronisk faktura via en virtuell skrivare. Det är vanligt att exempelvis kommuner kräver att få fakturor skickad till sig som E-faktura. Förutsättningarna för att kunna skicka e-faktura är att du fått tillgång till din kunds virtuella skrivare och lagt in den på din dator under tillgängliga skrivare […]