Makulera arbetsorder

Här beskrivs hur du makulerar en arbetsorder. Gå till fliken Försäljning Tryck Ctrl + A och sök ao nummer. Klicka på Aktivera. Klicka på Summera. Klicka på Makulera AO. Klicka Ja på frågan Makulera Ao?   Grundinställningen i systemet är att det inte går att makulera en arbetsorder med stämplat arbete. Detta kan du däremot […]

Lägga upp en anställd

Här beskrivs hur du lägger upp en anställd i systemen Verkstad och Fordon. Förutsättningen för att kunna lägga in en anställd i systemet är att du är system administratör. Gå in under System → Anställda. Ange lösenord (samma som vid din inloggning). Klicka på knappen Ny. Lägg in uppgifter på den anställda. Vi rekommenderar att lägga […]

Skapa och fakturera en garantiorder

Här beskrivs hur du garantimärker rader och fakturerar ut en garantiorder till garantimodulen. Att sköta garantier i modulen underlättar arbetet att sköta garantireskontra och få en bättre översikt av ersättningar mm. Skapa ny eller välj in en befintlig arbetsorder i fliken Försäljning. Garantimärk de raderna som ska inkluderas i garantiordern genom att högerklicka, välj Rader → […]

Garantireskontra

Här beskrivs hur du bokför betalningar av garantiersättningar. Syftet att bokföra och sköta reskontra i garantimodulen är att du får en bra översikt över exempelvis när garantiförluster uppstår eller vid väntan på ytterligare ersättning av en delbetalning. Gå till Garantier → Kundreskontra → Inbetalningar. Sök eller dubbelklicka på den aktuella garantin. Klicka på knappen Ny inbetalning. […]

För att se lista med öppna arbetsorder

Här beskrivs hur du kan se alla arbetsorder som ligger öppna i systemet och inte är hanterade än. Här kan du exempelvis också söka fram en lista på respektive kundmottagare under en viss datumintervall och se vad de har för öppna arbetsorder för att ev boka in eller makulera eller en lista med kostnadsförslag som […]

Läs in prislista

Här beskrivs hur du läser in en prislista för reservdelar, förutsättningen att kunna läsa in en prislista är att den är i format CMP. Har du mottagit prislistan via mail så börja med att spara prislistan på datorn, t.ex. skrivbordet. Öppna sedan Winassist Verkstad. Gå till Arkiv → Inläsning av nya prislistor. Klicka på knappen […]

Skapa en retur

Om du ska göra en retur så är förutsättningarna i detta fall att du gjort inleverans av artikeln så att den finns på lager för när du gör en retur så påverkar det lagersaldot. Här beskrivs hur du gör en retur av reservdelar till leverantör. I menyn välj Reservdelar → Beställning. Välj Returer. Klicka på knappen […]

Lägg till ny beställningsleverantör

Om du lägger till alla dina leverantörer och deras sökvägar för eventuell fil överföring så kommer det spara mycket tid när du sedan gör reservdelsbeställningar eller returer. Här beskrivs hur man lägger till en ny leverantör. Gå in på System → Parametrar → Leverantörer. Välj Ny Leverantör. Fyll i alla uppgifterna, Märkeskod, Leveranssätt och Ordertyp mm.  […]

Skapa en beställning av reservdelar och artiklar

Här beskrivs hur du på olika sätt kan skapa ett beställningsunderlag till leverantör och hur du skickar det via fil eller mail. Gör en beställning av reservdelar / artiklar manuellt. I menyn välj Reservdelar → Beställning. Välj Ny Beställning (Finns en aktiv beställning till aktuell leverantör i listan så markera denna och klicka på Redigera Beställning […]

Koppla dokument

Här beskrivs hur du kopplar dokument på olika sätt. Koppla dokument till arbetsorder. Aktivera aktuell arbetsorder. Gå in i huvudmenyn under Försäljning → Koppla dokument till AO. Kopiera in/klistra in dokumentation eller bilder som endast ska tillhöra arbetsordern. Varje gång du aktiverar ao kommer en dialogruta dyka upp med en markerad knapp för Dokument. Den […]