En bokföringsjournal inkluderar all försäljning sedan föregående bokföringsunderlag. När bokföringsjournalen godkänns så töms underlaget och lagras i ”Befintliga bokföringsunderlag”. Här beskrivs hur du söker fram ett tidigare godkänt bokföringsunderlag och skriver ut det igen. Gå till Ekonomi → Bokföring → Bokföringsunderlag → Befintlig. Markera bokföringsunderlaget du vill se eller skriva ut, klicka på Välj eller dubbelklicka. Nu kan […]
Manualkategori: Winassist Marin
Kundrabatter
Möjligheten att skapa en rabatt åt kunden som anpassar sig efter märkeskoder och rabattkoder. Kundrabatter används för att med hjälp av rabattkoder sätta upp en rabattmatris som inte ger en generell rabatt på samtliga artiklar, utan istället ger olika rabatter till kunden beroende på vilken rabattkod artikeln har. Exempel. Artnr: 1234, Benäming: Däck, Märkeskod: WA, […]
I registervård ser du alla fakturor
Här beskrivs vart du finner alla fakturor/kundfordringar via registervården och vilka förändringar/funktioner som kan göras. Gå till Försäljning → Registervård. I dialogrutan visas allt som är fakturerat. Markera en rad och högerklicka Sök fakturanr, en ny dialogruta med en sökfunktion. Ändra betalare/Bet.villkor, ny dialogruta där du kan ange en ny betalare och/eller nytt förfallodatum. Utskrift fr o m Fa nr – t o m Fa nr, ny […]
Makulera arbetsorder
Här beskrivs hur du makulerar en arbetsorder. Gå till fliken Försäljning Tryck Ctrl + A och sök ao nummer. Klicka på Aktivera. Klicka på Summera. Klicka på Makulera AO. Klicka Ja på frågan Makulera Ao? Grundinställningen i systemet är att det inte går att makulera en arbetsorder med stämplat arbete. Detta kan du däremot […]
Lägga upp en anställd
Här beskrivs hur du lägger upp en anställd i systemen Verkstad och Fordon. Förutsättningen för att kunna lägga in en anställd i systemet är att du är system administratör. Gå in under System → Anställda. Ange lösenord (samma som vid din inloggning). Klicka på knappen Ny. Lägg in uppgifter på den anställda. Vi rekommenderar att lägga […]
Skapa och fakturera en garantiorder
Här beskrivs hur du garantimärker rader och fakturerar ut en garantiorder till garantimodulen. Att sköta garantier i modulen underlättar arbetet att sköta garantireskontra och få en bättre översikt av ersättningar mm. Skapa ny eller välj in en befintlig arbetsorder i fliken Försäljning. Garantimärk de raderna som ska inkluderas i garantiordern genom att högerklicka, välj Rader → […]
Garantireskontra
Här beskrivs hur du bokför betalningar av garantiersättningar. Syftet att bokföra och sköta reskontra i garantimodulen är att du får en bra översikt över exempelvis när garantiförluster uppstår eller vid väntan på ytterligare ersättning av en delbetalning. Gå till Garantier → Kundreskontra → Inbetalningar. Sök eller dubbelklicka på den aktuella garantin. Klicka på knappen Ny inbetalning. […]
För att se lista med öppna arbetsorder
Här beskrivs hur du kan se alla arbetsorder som ligger öppna i systemet och inte är hanterade än. Här kan du exempelvis också söka fram en lista på respektive kundmottagare under en viss datumintervall och se vad de har för öppna arbetsorder för att ev boka in eller makulera eller en lista med kostnadsförslag som […]
Läs in prislista
Här beskrivs hur du läser in en prislista för reservdelar, förutsättningen att kunna läsa in en prislista är att den är i format CMP. Har du mottagit prislistan via mail så börja med att spara prislistan på datorn, t.ex. skrivbordet. Öppna sedan Winassist Verkstad. Gå till Arkiv → Inläsning av nya prislistor. Klicka på knappen […]
Skapa en retur
Om du ska göra en retur så är förutsättningarna i detta fall att du gjort inleverans av artikeln så att den finns på lager för när du gör en retur så påverkar det lagersaldot. Här beskrivs hur du gör en retur av reservdelar till leverantör. I menyn välj Reservdelar → Beställning. Välj Returer. Klicka på knappen […]