Skicka påminnelse eller krav

Här beskrivs hur du gör om du har fakturor/kundfordringar som inte blivit betalda och behöver skickas som påminnelse eller krav. Gå till Ekonomi → Kundreskontra och under fliken Fakturabevakning Markera kunden i vänstra boxen för att se dennes fordringar i högra boxen Markera aktuell faktura i högra boxen och klicka på P på tangentbordet för […]

Kortkommandon

Många snabbkommandon är angivna i systemet och står som oftast efter en funktion. Här beskrivs olika kortkommandon/snabbkommandon som du kan använda dig av istället för att klicka dig fram i systemet och även kommandon som inte är angivna efter en funktion.   Ctrl + S = Spara ao Ctrl + A = Sök ao Ctrl […]

Infoga bilaga till ett verifikat

Här beskrivs hur du bifogar en bilaga till ett verifikat. Denna funktion avser lagring av valfria dokument som ska kunna härröras till ett specifikt verifikat. Bilagorna som lagras här inkluderas även i säkerhetskopieringen. Gå til Arbeta med → Bokföring → Verifikat. Under Fliken Verifikat, klicka på Skapa nytt verifikat. Ange Datum, verifikationstext samt innehåll och […]

Företagsuppgifter i kundreskontra

Här beskrivs hur du lägger in företagsuppgifter så att de kommer med på exempelvis krav, påminnelser eller räntefakturor (Endast verkstad). Gå till Kundreskontra, beroende på vilken modul du har se nedan Verkstadsmodul = Ekonomi → Kundreskontra Fordonsmodul = Ekonomi → Kundreskontra Ekonomimodul = Arbeta med → Kundreskontra, eller den Gröna symbolen med ett dollartecken Gå […]

Inexchange

Här beskrivs hur du ska gå tillväga för att ordna e-fakturering och därför behöver upprätta en Inexchange–skrivare. Många företag kräver numera att fakturan ska skickas som e-faktura.  Skicka ett mail till: partner.sales@inexchange.se   Eller ring till: 0500-44 63 60  Viktigt att du anger att du är en Winassistkund i mailet eller vid påringningen.    Läs mer […]

Skrivarinställningar Ekonomi

Den skrivare som du valt som standard på din dator kommer alltid vara den som utskrifter från modulen sker på. Men om du vid behov behöver välja annan än standard kan du göra en inställning så att du får frågan att välja annan skrivare vid utskrift.  Inställning  Gå till Arbeta med → System → Parametrar […]

Ändringar på verifikat

Det finns olika sätt att se vilka ändringar som skett i bokföringen. Alternativen är att se direkt på verifikatet eller ta ut en utskrift på alla ändringar under en viss period eller visa även ändrade rader i den dynamiska huvudboken.  Verifikat  Gå in på önskat verifikat som du vill se eventuella ändringar på.  Bocka i […]

Dynamisk huvudbok

Eftersom huvudboken används i många sammanhang och till olika ändamål så har vi skapat en huvudbok som användaren själv kan påverka. Det finns flera valbara fält och möjligheterna att välja in flera konton har förbättrats. Funktionen är även byggd så att du kan arbeta i ekonomisystemet och samtidigt ha huvudboken öppen i ett separat fönster. […]

Periodisering

Att periodisera leverantörsfakturor kan behöva göras både i bokslut och löpande. Genom att direkt på leverantörsfakturan ange hur fördelningen ska ske, håller systemet sedan reda på den löpande återföringen. Användaren tar fram urvalet vid månadsavslut och bokför kostnaderna/intäkterna på rätt period genom ett gemensamt bokföringsunderlag. Systemet tillhandahåller även en avstämningsfunktion för att överblicka både aktuella […]

Skapa verifikat Vagnkortsprojekt

Här beskrivs hur du skapar ett verifikat som ska vara kopplat till ett vagnkort och även hur du gör ett verifikat som ska vara kopplat men inte gå in som en kostnad på vagnkortet. Skapa Verifikat Gå till Arbeta med → Bokföring → Verifikat. Klicka på Skapa nytt Verifikat. Välj Serie. Ange datum och tryck […]