Här beskriver vi vad som finns under systeminställningar. Här finner du många praktiska och tidsbesparande inställningsmöjligheter som gör att du kan anpassa Winassist för dina behov.
Generella inställningar innebär ändringar på alla klienter/användare och Lokala inställningar innebär förändringar på den aktuella klienten/användaren.
System → Parametrar → Arbetssätt → Lokala inställningar → Beteende 1
Lager/Beställning
Skapa kundnamn vid rader till beställning från Ao
Reservdelar som är registrerade på en arbetsorder kan sändas till en pågående beställning (se Kapitel Försäljning och ”Rader till beställning”) då registreras automatiskt Ao nummer samt registreringsnummer, vill du även att en textrad med kunden kundnummer och namn registreras på beställning skall denna funktion vara aktiverad.
Skapa textrad vid ersatt artikel
Vid registrering av reservdelar på en arbetsorder och systemet anger att artikelnumret är nummerändrat och du väljer ersättnings numret så skapas en textrad på ordern som visar att artikeln är ersatt.
Visa varning vid ej lagerförd artikel
Om du vill du få en varning om artikeln inte finns registrerad som lagervara varje gång som artikeln registreras på en arbetsorder. Det kan vara bra att veta att den måste beställas.
Visa varning vid lagerantal < Beställningspunkt
Varnar när artikeln uppnår beställningspunkten då det är dags att beställa när artikeln registreras på en arbetsorder.
Använd Streckkodsläsare
Till system går det att koppla streckkodsläsare. För att streckkodsläsaren skall fungera måste denna funktion vara aktiverad.
Fråga om utskrift av inleveranslista
När inleverans görs så kommer frågan upp om du vill ha en inleveranslista.