Manualer

Beteende 1 och 2 Lokal Aktuella inställningar

Här beskriver vi vad som finns under systeminställningar. Här finner du många praktiska och tidsbesparande inställningsmöjligheter som gör att du kan anpassa Winassist för dina behov.

Generella inställningar innebär ändringar på alla klienter/användare och Lokala inställningar innebär förändringar på den aktuella klienten/användaren.

 

System → Parametrar → Arbetssätt → Lokala inställningar → Beteende 1

 

Aktuella inställningar

 

Aktuell avdelning

Om du använder flera avdelningar i systemet kan här anges vilken avdelning som automatiskt skall vara förvald när en arbetsorder skapas. Detta är en lokalinställning så om du använder nätverk måste varje användare i systemet ange om funktionen skall användas

Visa alla avdelningar som standard i Öppna ordrar

Här kan du ange om du vill se alla avdelningar eller en specifik avdelning i huvudmenyn under Försäljning –> Öppna Ao

Fontfärg på avdelningar

Om du använder avdelningsredovisning (olika avdelningar) kan här anges en annan färg än svart för att det skall vara tydligare på skärmen vilken avdelning som är vald.

Aktuell kundmottagare

Här anges vilken förvald kundmottagare som automatiskt skall anges när en ny arbetsorder skapas. Detta är en lokalinställning så om du använder nätverk måste varje användare i systemet ange om funktionen skall användas

Kommunikationsport för kassalåda

Det finns möjlighet att koppla en kassalåda till systemet. Välj ”Ja” och systemet skickar en signal till kassalådan som då öppnas automatiskt. Kassalådan skall vara av en typ som ansluts till datorns kommunikationsport (Com1 eller Com2).

Använd 1280 X 1024 upplösning

Ändra storlek eller byta upplösning, 1280 x 1024 i skärmupplösningen rekommenderas.

Visa belopp vid SMS

Om du vill att SMS ska vara förifyllt med belopp till kund.

Skriv ut tidsaxel 

När du skriver ut arbetsorder så kommer en tidsaxel som är markerad med antal tid som är på arbetsordern uppe i sidhuvudet. 

Fråga om utskrift av Reservdelsunderlag vid bokning 

Varje gång vid bokning av en arbetsorder kommer en fråga om du vill skriva ut reservdelsunderlaget. 

Visa sidbrytning och Antal rader 

Här kan du få markerat vart sidbrytningen kommer ske, antal rader är som oftast 33. Vid GDPR text på dokumenten så behöver du testa dig fram vad antal rader är pga att det beror på hur mycket text som står i GDPR texten. 

 

System → Parametrar → Arbetssätt Lokala inställningar → Beteende 2

 

Tillåtna avdelningar

Här bockar du i de avdelningar som ska synas och vara valbara vid nyskapande av order.

Textboxar

Det är stora bokstäver som Default i systemet men du kan tillåta små bokstäver i textboxar. Du kan skriva versaler och gemener i allt som innebär text i systemet. Du kan ej minska eller förstora texten i systemet.

Sortera Kundmottagare

Ska kundmottagare vara valbara i specifik ordning vid nyskapande eller befintliga ao.

Sortera Bokad Mekaniker

Ska mekaniker vara valbara i specifik ordning vid nyskapande eller befintliga ao.

Tillbaka
Tillbaka till manualer