Här beskrivs hur du bokför betalningar av garantiersättningar. Syftet att bokföra och sköta reskontra i garantimodulen är att du får en bra översikt över exempelvis när garantiförluster uppstår eller vid väntan på ytterligare ersättning av en delbetalning.
- Gå till Garantier → Kundreskontra → Inbetalningar.
- Sök eller dubbelklicka på den aktuella garantin.
- Klicka på knappen Ny inbetalning. Välj betaldatum i scroll listan.
Vi rekommenderar att använda samma betaldatum vid registrering av betalningen som det fakturadatum som kreditnotan bokförs på i leverantörsreskontran. Syftet med detta är att underlätta avstämningen av kontot garantikredit. - Stämmer beloppen i Differens rutorna så tryck på pilknappen på respektive rad och klicka på Spara.
Överbetalning: Har du mottagit ett högre belopp än anslaget, justera beloppsfältet med det belopp du erhållit. Avskrivning: Har du mottagit ett lägre belopp än anslaget, justera beloppsfältet med det belopp du erhållit och bocka i Skrivas av. Du kan välja att inte skriva av differensen, då får garantin status ”delbetald” i väntat på att få ytterligare ersättning.
- När du är klar. Klicka på knappen Inbet.journal. Välj in betalningsdatum och klicka på Ok.
- Klicka på Skriv ut, ska detta bokföras svara Ja.
- Nu kommer ny dialogruta gällande att SIE fil är skapad, klicka Ok.
Du kan ta fram befintliga inbetalningsjournaler genom att gå till Garantier → Kundreskontra → Inbetalningsjournal.
För att söka på en garanti i kundreskontran, skriv garantinummer, xxxxx eller xxx så öppnas sökrutan. |
Om du fortsätter söka in nästa garanti utan att stänga inbetalningsrutan så behåller systemet datum och betalsätt för alla inbetalningar. Vilket gör att du kan fokusera på att endast mata in beloppen. |